Picking by voice is een semi-automatische methode om bestellingen klaar te zetten

Picking by voice, een technologie met een nieuwe start

28 sep 2023

Picking by voice of voice picking wordt steeds vaker gebruikt in magazijnen. Door de ontwikkeling van warehouse management software (WMS) en de opkomst van talloze voice assistant-systemen vormt deze manier van ordervoorbereiding een manier om de huidige logistieke uitdagingen aan te gaan.

Picking by voice is een semi-automatische technologie voor het klaarzetten van bestellingen waarbij gebruik wordt gemaakt van één of meer mobiele apparaten die zijn aangesloten op een WMS. Met deze oplossing heeft de orderpicker zijn handen vrij, waardoor het orderverzamelen productiever wordt.

Wat is 'pick by voice' en wat zijn de voordelen?

Picking by voice is een semi-automatische oplossing voor orderverzamelen waarbij een magazijnmedewerker via een headset instructies krijgt over de artikelen die moeten worden verzameld en waarbij hij vervolgens via een microfoon bevestigt dat de taak is voltooid. Dankzij pick by voice heeft men geen picklijst meer nodig, zodat de handen vrij zijn om goederen efficiënter te verplaatsen of een vorkheftruck te besturen. De hele procedure wordt gecoördineerd door de beheersoftware (WMS), die de orderpickroutes, de volgorde waarin de producten worden verzameld en het aantal benodigde items van elk artikelnummer aangeeft.

Deze methode om het orderpicken te ondersteunen is gebruikelijk in magazijnen waar een groot aantal bestellingen moet worden klaargezet. De magazijnmedewerker maakt dankzij deze technologie hierbij minder vergissingen ondanks het toegenomen aantal bestellingen. Het vermindert ook de tijd die nodig is voor training, dat wil zeggen de tijd die de operator nodig heeft om de eigenschappen van het magazijn te leren kennen. Zoals bijvoorbeeld de indeling van het magazijn, de opslagoplossingen, de laadeenheden, de omloopsnelheid, en de criteria voor het toewijzen van de opslaglocaties.

De software geeft stapsgewijs de taken van de operator aan en wat de volgende activiteit is die moet worden uitgevoerd. Het systeem geeft niet alleen aan welke handelingen moeten worden uitgevoerd, maar controleert ook of ze correct verlopen: de operator bevestigt mondeling wanneer de taak is uitgevoerd.

Deze picktechnologie wordt gebruikt in omgevingen waar de magazijnmedewerker beide handen nodig heeft om artikelen te verzamelen, het kan namelijk het gebruik van RFID-readers vervangen. Ook kan het gebruikt worden wanneer de magazijnmedewerker door werkomstandigheden de apparatuur niet met de nodige precisie kan hanteren. Dit is bijvoorbeeld het geval in koelcellen, waar beschermende uitrustingen, zoals handschoenen, het gebruik van RFID-readers bemoeilijken.

Pick by voice is de toekomst voor de automatisering van het orderpicken. Dankzij de invoering van deze technologieën verloopt het orderverzamelen sneller en worden er aanzienlijk minder vergissingen gemaakt. Dit wordt weerspiegeld in het academische artikel A comparison of order picking methods augmented with weight checking error detection, waarin erop wordt gewezen dat de combinatie van pick-to-light systemen en voice picking-apparatuur dit proces met 19% versnelt, terwijl het aantal vergissingen met 67% afneemt.

De ontwikkeling van 'pick by voice'

Picking by voice systemen hebben niets meer gemeen met de dure en omslachtige tools die eind jaren '90 populair werden in magazijnen in de Verenigde Staten en Europa. Deze ontwikkeling gaat hand in hand met de verbetering van technologieën voor spraakherkenning.

Tegenwoordig is het dankzij picking by voice-technologie mogelijk om intelligente barcodescanners te gebruiken, zodat gegevens met één enkel spraakcommando kunnen worden verzameld zonder dat er een scanner gebruikt hoeft te worden.

Eén van de nadelen van vroegere systemen was dat elke operator de eerste paar weken een training stemherkenning moest volgen. Tegenwoordig maakt de technologie voor spraakassistentie gebruik van een stemherkenningssysteem dat geen enkele voorbereiding vereist.

Daarnaast heeft de modernisering van warehouse management software de effectiviteit van de picking by voice technologie verbeterd. Het is niet langer nodig om alle bestellingen uit een WMS te importeren en te vertalen naar een spraakdienst: bestellingen worden rechtstreeks vanuit de software naar het handheld apparaat verzonden, wat de instructies voor de orderpicker vereenvoudigt.

Dankzij de flexibiliteit van warehouse management software is het mogelijk geworden om pick by voice technologie te ontwikkelen en is het niet langer nodig om verschillende soorten software in het magazijn te implementeren: het WMS integreert deze technologie en bijbehorende controlemechanismen om de efficiëntie van het ordervoorbereidingsproces te waarborgen. Het resultaat is dat picking by voice kan worden uitgevoerd met elke applicatie of elk apparaat dat rechtstreeks is aangesloten op het WMS, on site, on premise of via SaaS.

De ontwikkeling van picking by voice houdt gelijke tred met de vooruitgang van spraakassistenten
De ontwikkeling van picking by voice gaat hand in hand met de vooruitgang van spraakassistenten

'Pick by voice', een nieuwe technologie

Door de verbeterde efficiëntie bij het picking en de eenvoudige implementatie in het magazijn wordt pick by voice steeds meer gebruikt door bedrijven. Uit een studie van adviesbureau GrandView Research blijkt dat deze technologie met 14,7% per jaar zal groeien, tot een volume van meer dan 3,1 miljard dollar in 2025.

Maar waarom? Pick by voice verbetert de doeltreffendheid van processen zoals orderverzamelen en verpakken door het gebruik van gesproken opdrachten, waardoor de magazijnmedewerker handen en ogen vrij kan houden. Al deze activiteiten zijn mogelijk dankzij de verbeterde technologie voor spraakherkenning en de integratie van externe randapparatuur in de WMS, waardoor een grotere precisie bij het orderverzamelen wordt verkregen.

Voice picking draagt bij aan de implementatie van methodes voor het klaarzetten van bestellingen die afgestemd zijn op het omnichannel-tijdperk en korte leveringstermijnen. Dit houdt in dat bedrijven een groter aantal artikelnummers moeten aanhouden om aan de vraag van de klanten te kunnen voldoen. In deze context van heterogeniteit in het magazijn, zowel wat betreft het aantal artikelen als wat betreft het aantal bestellingen dat uit meerdere artikelnummers bestaat, is de inzet van nieuwe technologieën noodzakelijk. Om vergissingen tot een minimum te beperken en de verplaatsingen van de operators tijdens het orderpicken te bespoedigen.

Deze technologie is niet alleen efficiënter, maar bevordert ook een veiligere werkomgeving, met name tijdens de pandemie van het coronavirus. Voice picking, als ondersteunende technologie bij het orderverzamelen, zorgt ervoor dat de veiligheidsafstanden worden gerespecteerd. De software definieert de routes zodat magazijnmedewerkers elkaar niet op dezelfde plaats passeren.

Picking by voice betekent dat bestellingen sneller worden klaargezet en dat er minder vergissingen worden gemaakt in deze fase van het logistieke proces
Picking by voice houdt in dat bestellingen sneller worden klaargezet en dat er minder vergissingen worden gemaakt in deze fase van het logistieke proces

Het installeren van een pick by voice systeem in een magazijn

De beste manier om voice picking technologie te implementeren in een magazijn is met behulp van beheersoftware voor magazijnen. Easy WMS van Mecalux integreert picking by voice apparatuur om een semi-automatisch orderpicksysteem op te zetten op basis van spraakherkenning. De WMS stuurt de orderpicking aan: de software geeft de volgorde aan van de uit te voeren werkzaamheden, leidt de operators door het magazijn en geeft de artikelnummers en hoeveelheden aan die op elke opslaglocatie moeten worden verzameld.

Wanneer de software eenmaal is geïnstalleerd en op de juiste manier is geconfigureerd in overeenstemming met de karakteristieken van het magazijn, dan voorziet de logistiek manager de magazijnmedewerkers van de benodigde hulpmiddelen voor voice picking. Dit betreft over het algemeen een microfoon en een headset, zodat de operators de instructies kunnen ontvangen en met de software kunnen communiceren door middel van gesproken opdrachten.

Een voorbeeld van het gebruik van picking by voice is het Nederlandse bedrijf Boland, dat gespecialiseerd is in het maken van kostuums en feestartikelen. Dit bedrijf heeft het magazijn uitgerust met een oplossing op basis van de voice picking technologie in combinatie met conventionele palletstellingen en Easy WMS. “We zijn erg tevreden over het orderpickproces, omdat door de stellingen het werk van de operators veel eenvoudiger is geworden. Dankzij het voice picking systeem is de snelheid van de magazijnmedewerkers met 10% toegenomen”, legt Niels Balvert, Logistiek Manager bij Boland, uit.

De opkomst van 'picking by voice'

De ontwikkeling van warehouse management software en de modernisering van spraakassistenten hebben de voice picking technologie verbeterd. In een omgeving waar efficiëntie afhangt van het verminderen van het aantal vergissingen bij het klaarzetten van bestellingen, zou het gebruik van spraakgestuurde orderpicktechnologie wel eens de sleutel tot meer productiviteit kunnen zijn.

Om de processen aan deze technologie aan te passen, is het echter noodzakelijk om beheersoftware zoals Easy WMS van Mecalux te implementeren. Dit is een applicatie die de activiteiten in het magazijn aanstuurt teneinde elke logistieke fase te optimaliseren. Wenst u het aantal fouten te verminderen en de logistieke processen te versnellen, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Eén van onze experts zal u adviseren met betrekking tot de beste oplossing voor uw bedrijf.

Missconfigured or missplaced portlet, no content found
Dynamic Content: false
Master Name: Banner-Software-Solutions
Template Key: