Retail magazijn automatisering vermindert de tijd die nodig is voor verschillende logistieke werkzaamheden

Retail magazijn automatisering

19 okt 2023

Retail magazijn automatisering is een ideale oplossing voor detailhandelaren die de activiteiten in hun logistieke faciliteiten willen optimaliseren om de klantervaring te verbeteren en, als gevolg daarvan, de verkoop te verhogen.

Retail magazijn automatisering biedt een grote meerwaarde aan ondernemingen die te maken hebben met een steeds ingewikkelder wordende logistiek, met een groeiend aantal bestellingen die razendsnel moeten worden geleverd op verschillende bestemmingen, zoals bij fysieke winkels, bij mensen thuis of bij afhaalpunten voor online klanten. De integratie van nieuwe technologieën in magazijnen levert onmiddellijk voordelen op, zoals een grotere nauwkeurigheid en een vermindering van de tijd die wordt besteed aan opslag en het klaarzetten van bestellingen.

Wat is een retailmagazijn en wanneer moet het worden geautomatiseerd?

De term retail is een neologisme voor de detailhandel, dat wil zeggen bedrijven die goederen en diensten rechtstreeks aan de klant verkopen. Deze sector omvat onder andere winkels in kleding, elektrische goederen en technologie, supermarkten, warenhuizen, apotheken en e-commerce platforms.

Magazijnen van retailbedrijven bevatten over het algemeen een groot aantal producten, die zowel op pallets als in magazijnbakken kunnen worden opgeslagen. Om vergissingen te voorkomen en de beschikbaarheid van goederen te garanderen, moeten alle processen dan ook goed worden geoptimaliseerd. Op welke manier? Met een doorlopende inventaris in real time, waarmee onderbrekingen in het klaarzetten en verzenden van bestellingen worden voorkomen, en waarmee de werkzaamheden in het magazijn perfect kunnen worden gepland.

Retail magazijn automatisering staat voor een extra uitdaging: naast het beheren van een veelheid aan artikelnummers, moeten er dagelijks een groot aantal bestellingen worden klaargezet en worden verzonden naar verschillende bestemmingen. Daarom is automatisering een uitstekende oplossing voor het verhogen van de productiviteit, de betrouwbaarheid en de snelheid van het klaarzetten van bestellingen.

Retail magazijn automatisering maakt orderpicking eenvoudiger
Magazijnautomatisering detailhandel maakt het orderpicken eenvoudiger

Voordelen van magazijnautomatisering detailhandel

Magazijnautomatisering detailhandel is een fenomeen dat zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld. De voordelen:

  • Operationele efficiëntie. Automatische apparatuur voor goederenafhandeling kan veel producten in en uitslaan en vereist weinig interventie van operators.
  • Snelheid. Dankzij retail magazijn automatisering worden activiteiten zoals de goederenontvangst of de opslag sneller uitgevoerd dan wanneer ze zouden worden uitgevoerd door operators met behulp van apparatuur voor goederenafhandeling zoals pompwagens of vorkheftrucks.
  • Grotere betrouwbaarheid. In magazijnen in de detailhandel worden een groot aantal bestellingen klaargezet die bestaan uit verschillende artikelnummers. Deze worden verzameld op pallets of in dozen en worden vervolgens naar verschillende bestemmingen verzonden. Automatische apparatuur voor goederenafhandeling levert de correcte producten zodat bestellingen zonder vergissingen kunnen worden uitgevoerd.
  • Optimaal gebruik van de beschikbare ruimte. Een volledig automatisch magazijn maakt optimaal gebruik van de beschikbare ruimte om de zo grootst mogelijke opslagcapaciteit te creëren. De magazijnkranen hebben een hefcapaciteit tot 40 meter.
  • ROI. Dankzij de automatisering dalen de bedrijfskosten en betaalt de initiële investering zichzelf snel terug.

Kortom, de magazijnautomatisering detailhandel is de beste optie voor een hogere productiviteit en meer efficiëntie bij de opslag van goederen en het klaarzetten van bestellingen.

Magazijnautomatisering detailhandel

Een retailmagazijn kan worden uitgerust met heterogene geautomatiseerde oplossingen voor het uitvoeren van alle werkzaamheden, van automatische apparatuur voor goederenafhandeling tot digitale oplossingen die de organisatie van de producten optimaliseert. Hieronder bespreken we een aantal activiteiten die geautomatiseerd kunnen worden in een magazijn voor de detailhandel:

De goederenontvangst

De ontvangst van de goederen is van fundamenteel belang voor het soepele verloop van de activiteiten in het magazijn als geheel. Het ontvangen van de juiste producten, in de juiste hoeveelheden, onder de juiste omstandigheden en met de juiste karakteristieken garandeert de beschikbaarheid van de artikelen.

Naast het controleren van de goederen om er zeker van te zijn dat er geen vergissingen gemaakt zijn, ligt de complexiteit van de goederenontvangst in het lossen van de vrachtwagens. Deze taak wordt meestal handmatig uitgevoerd met vorkheftrucks, hoewel het kan worden geautomatiseerd met automatische laad- en lossystemen.

De volgende stap is het verplaatsen van de goederen van de ontvangstzone naar de verschillende opslagzones. Hier kunnen transportbanen worden ingezet om de snelheid en veiligheid bij het verplaatsen van de goederen te verhogen.

De goederenopslag

Automatisering vermindert de tijd die nodig is voor de opslag. Alvorens een keuze te maken, moeten detailhandelaars rekening houden met het type opslageenheden dat ze moeten afhandelen: zoals bijvoorbeeld magazijnbakken, pallets, dozen of kleding op hangers.

Automatische magazijnen kunnen worden uitgerust met magazijnkranen of Miniloads, die laadeenheden zelfstandig in- en uitslaan. Het voordeel van dit type oplossing is dat goederen snel en veilig kunnen worden opgeslagen.

Miniloads zijn de ideale oplossing voor het automatiseren van een retail magazijn
Een Miniload is de ideale oplossing voor het automatiseren van een magazijn in de detailhandel

Het klaarzetten van de bestellingen

Orderpicking is één van de meest veeleisende en complexe activiteiten in een magazijn. Volgens de studie Towards Automated Order Picking Robots for Warehouses and Retail van de professoren Richard Bormann en Bruno Brito vormt orderpicking 55% van de totale magazijnkosten.

Magazijnautomatisering detailhandel maakt het mogelijk om deze kosten te drukken. Bijvoorbeeld door het voor operators eenvoudiger te maken om meer bestellingen in minder tijd klaar te zetten. Dit betekent dat een geautomatiseerd magazijn het mogelijk maakt om bestellingen klaar te zetten volgens het goods to man of “goederen naar man”-principe, wat betekent dat goederen automatisch naar de pickstations worden verplaatst.

Voor het goods to man-principe hebben magazijnen in de detailhandel magazijnkranen nodig om laadeenheden op te halen, en transportbanen om ze naar de pickstations te verplaatsen waar magazijnmedewerkers de bestellingen klaarzetten.

In magazijnen in de detailhandel waar een groot aantal bestellingen handmatig moet worden klaargezet, verplaatsen magazijnmedewerkers zich door de gangpaden om goederen te verzamelen. Hier kunnen zeer goed transportbanen voor dozen worden geïnstalleerd. Magazijnmedewerkers zetten de producten uit de magazijnstellingen zodanig neer dat ze automatisch naar de consolidatie- en sorteerzone worden verplaatst.

Verpakken en verzenden van bestellingen

Het verpakken en verzenden zijn twee belangrijke processen in magazijnen voor de detailhandel. Bedrijven moeten beide taken van tevoren organiseren om knelpunten te voorkomen die de levering van goederen vertragen.

Om de prestaties van deze twee activiteiten te verbeteren, kan worden gekozen voor sorteermachines die de goederen sorteren op basis van de vervoerder. Op deze manier worden alle artikelen die samen moeten worden vervoerd, gegroepeerd en kunnen ze snel worden ingepakt en verzonden.

Retailbedrijven kunnen ook Warehouse Management Software (WMS) gebruiken om goederen en bestellingen te organiseren voor de verzending. Easy WMS van Mecalux, beschikt bijvoorbeeld over Multi Carrier Verzendsoftware voor het voorbereiden en beheren van multi-carrier zendingen, ontworpen om het beheer van zendingen te automatiseren. Dit programma geeft aan hoe de magazijnmedewerkers de artikelen moeten verpakken; in een enkele verpakking of in meerdere. Tegelijkertijd communiceert het met de transporteurs zodat de bijbehorende documentatie wordt gegenereerd.

Retourzendingen

Eén van de meest complexe activiteiten in retailmagazijnen is het beheer van retourzendingen. Volgens McKinsey hebben Amerikaanse consumenten in 2020 10,6% van al hun aankopen, oftewel voor $428 miljard aan producten, geretourneerd. De modesector komt er het slechtst vanaf: klanten kopen verschillende maten en modellen en sturen vervolgens de artikelen terug die ze niet willen. Een onderzoek van McKinsey naar retourzendingen, uitgevoerd vóór de pandemie, onthulde een retourpercentage van 25% voor kleding, vergeleken met 20% in het algemeen.

Reverse logistiek omvat het organiseren en sorteren van goederen om magazijnmedewerkers te helpen beslissen wat ze met elk item moeten doen: opslaan of herverpakken. Bedrijven kunnen hiervoor een sorteerder installeren als het volume van retourzendingen hoog is. Voor perfect beheer van retourzendingen is een WMS dé ideale oplossing die deze taak vereenvoudigt. Door de instructies te volgen controleren de operators de staat van de artikelen en weten ze waar deze moeten worden opgeslagen.

Voorbeelden van automatisering van magazijnen in de detailhandel:

Mecalux heeft talrijke magazijnen voor retailbedrijven geautomatiseerd. Hieronder bespreken we enkele voorbeelden van hoe automatisering de productiviteit van logistieke activiteiten kan verhogen.

Als gevolg van de internationale expansie van het Franse e-commerce bedrijf Spartoo, Europa's grootste online retailer van schoenen, tassen en kleding, moest de logistiek dringend worden geoptimaliseerd om de catalogus uit te breiden en meer bestellingen te verkrijgen. In Frankrijk heeft Mecalux een magazijn uitgerust dat de laatste jaren gestaag is gegroeid om aan de toenemende vraag te kunnen voldoen, met name door de installatie van een circuit van transportbanen voor dozen die de verschillende zones van deze grote logistieke faciliteit met elkaar verbindt.

Een ander voorbeeld van retail magazijn automatisering is dat van het fietsenmerk BH Bikes, een bedrijf dat zich onderscheidt door de hoge kwaliteit van zijn producten en zijn voortdurende innovatie. In Vitoria heeft het bedrijf een volledig gerobotiseerd logistiek centrum waar Mecalux een automatisch magazijnen een Miniload heeft geïnstalleerd. Beide systemen vergemakkelijken de opslag van producten van verschillende afmetingen en omloopsnelheden. Daarnaast kunnen dagelijks een groot aantal bestellingen worden klaargezet die bestaan uit een klein aantal gevarieerde artikelnummers.

BH Bikes heeft zijn magazijn geautomatiseerd om het klaarzetten van bestellingen te versnellen
BH Bikes heeft zijn magazijn geautomatiseerd om het klaarzetten van bestellingen te versnellen

Automatisering: het heden en de toekomst van detailhandel

De detailhandel ondergaat voortdurend veranderingen in de logistieke processen om zich aan te passen aan de nieuwe eisen van de markt. Technologie is een bondgenoot voor detailhandelaars, want het stelt hen in staat hun activiteiten te optimaliseren en klanten een betere service te bieden.

Wat voor oplossing is nodig om een retailmagazijn te automatiseren? Van geautomatiseerde opslag- en transportsystemen tot managementsoftware die opslag en orderverzameltaken optimaliseert en versnelt. Mecalux ontwikkelt automatische opslagoplossingen voor bedrijven in alle sectoren. Bent u een detailhandelaar die zijn logistieke processen wil verbeteren, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Onze experts kunnen u helpen bij het ontwerpen van de meest geschikte oplossing.

Missconfigured or missplaced portlet, no content found
Dynamic Content: false
Master Name: Banner-Software-Solutions
Template Key: