Decathlon opent drie nieuwe, door Mecalux ingerichte, magazijnen in Italië

Decathlon opent drie nieuwe, door Mecalux ingerichte, magazijnen in Italië

De leverancier van sportartikelen heeft het nieuwe magazijn uitgerust met pallet- en grootvakstellingen M7

Decathlon logo

De onderneming in sportartikelen Decathlon blijft uitmunten. Onlangs werden drie nieuwe logistieke centra geopend in de Italiaanse steden Brandizzo, Basiano en Castel San Pietro Terme. De afgelopen jaren heeft het bedrijf het aantal winkels in het land uitgebreid, alsmede de verkoop van zijn producten via Internet. Om deze groei aan te kunnen, heeft Mecalux de drie nieuwe magazijnen uitgerust met op maat gemaakte opslagsystemen, speciaal ontworpen voor het snel en efficiënt klaarzetten van de bestellingen.

  • Afbeeldingen
  • Het magazijn van Decathlon in Basiano heeft een capaciteit van 14.234 pallets
    Decathlon grootvakstellingen voor orderpicking in Italië, voor kleine goederen
    De stellingen zijn geschikt voor goederen van velerlei grootte en omzetsnelheid
    Reachtrucks worden gebruikt voor opslagtaken
    De goederen gaan online of worden geleverd aan de Decathlon winkels in Italië
  • Technische kenmerken

Decathlon gokt op de online channel

Decathlon, opgericht in 1976 in Frankrijk, is een gerenommeerd bedrijf dat zich richt op de verkoop van artikelen aan sportliefhebbers, zowel beginners als gevorderden. Met een onbetwiste internationale ambitie is Decathlon tegenwoordig aanwezig in meer dan 35 landen waaronder Italië, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Polen, China en Brazilië.

Bij de meer dan 1350 verkooppunten over de hele wereld, kan men alle soorten artikelen verkrijgen om willekeurig welke sport uit te oefenen; van bekende merken tot de meer dan twintig eigen merken die door het bedrijf worden geproduceerd (de zogenaamde "Passion" artikelen van Decathlon).

Innovatie is een onderdeel van alle projecten in dit bedrijf, dat zich voortdurend aanpast aan de marktbehoeften. Winkels van Decathlon zijn over het algemeen "supermarkten", gevestigd in industriezones of winkelcentra, ver van de stadscentra. Sinds enkele jaren wenst Decathlon klantgerichter te worden; daartoe heeft de winkelketen zijn inspanningen, om zich aan de consumptiegewoontes van zijn klanten aan te passen, verdubbeld. Derhalve zijn er onlangs winkels geopend in het centrum van enkele Europese hoofdsteden, en zijn de online verkopen van Decathlon artikelen versterkt. In 2017 heeft Decathlon 11.014 miljoen dollar gefactureerd, wat overeenkomt met een toename van 10,5%.

Een van de doelen van het bedrijf is het toepassen van het omni-channel model op alle activiteiten, om zo aan de groeiende vraag van zijn klanten te voldoen. Fabio Montinaro, logistiek directeur bij Decathlon Brandizzo, wijst erop dat: « daarvoor een dynamische en flexibele logistiek nodig is ». Decathlon arriveerde in 1993 in Italië, en sinds de opening van zijn eerste winkel in Lissone zijn er meer dan 120 verkooppunten in het hele land bijgekomen. De "Passion"-merken zijn dankzij de kwaliteit en de lage prijzen een doorslaand succes in heel Italië; de verkopen zijn enorm gestegen. Dit blijkt uit het feit dat de onderneming het afgelopen jaar meer dan 1300 miljoen euro heeft gefactureerd, wat een toename van 7,2% inhoudt ten opzichte van het voorgaande jaar.

Om te voldoen aan de groeiende vraag naar zijn producten in Italië, richt Decathlon zich op de modernisering van zijn logistiek. Decathlon heeft besloten de processen omtrent de goederenopslag en het klaarzetten van de bestellingen te optimaliseren, de afhandelingskosten te verlagen, de productiviteit te verhogen en de best mogelijke service te leveren. In deze optiek heeft Decathlon drie nieuwe distributiecentra gebouwd in de steden: Brandizzo, Basiano en Castel San Pietro Terme.

Logistieke uitdagingen voor de e-commerce

De artikelen van Decathlon zijn voor iedereen beschikbaar, overal en op elk moment van de dag, door simpelweg op de website te klikken. De bestelling binnen enkele uren thuis ontvangen is een enorm voordeel voor de consument en een echte uitdaging voor het bedrijf. Het zo snel mogelijk leveren van de goederen en het voldoen aan de grote vraag, vereist een perfecte organisatie van alle logistieke processen. Hierbij moet rekening gehouden worden met de volgende elementen:

  • Het opslagsysteem kiezen dat het beste past bij de specifieke behoeften van de onderneming. De directe toegang tot de producten vergemakkelijkt de goederenafhandeling en het klaarzetten van de bestellingen. Bovendien zijn multifunctionele stellingen met extra elementen en accessoires aan te raden waarin goederen van verschillende afmetingen opgeslagen kunnen worden.
  • Goederenopslag op basis van de kenmerken, de afmetingen en de omzetsnelheid, versnelt het klaarzetten van de bestellingen. Geef prioriteit aan de distributie van consumptiegoederen, bijvoorbeeld door deze op te slaan in een specifieke zone.
  • Verdeel het magazijn in verschillende zones (elke zone kan bestaan uit een bepaald aantal gangpaden of uit een hele etage in het magazijn). Elke zone krijgt een aantal magazijnmedewerkers toegewezen, afhankelijk van de vraag en het aantal bestellingen dat klaargezet moet worden. Deze methode maakt het mogelijk een hoge productiviteit te verkrijgen op het niveau van de orderpicking, mits de zones onderling met elkaar verbonden zijn via apparatuur voor goederenafhandeling (zoals transportbanden).
  • Optimaliseren van de routes binnen het magazijn. Het wordt aanbevolen dat, indien mogelijk, elke magazijnmedewerker meerdere bestellingen tegelijkertijd klaarzet. Deze moeten achteraf gecontroleerd worden om er zeker van te zijn dat er geen vergissingen zijn gemaakt.
  • Gebruik hulpmiddelen. Om de productiviteit te verhogen kunnen hulpmiddelen gebruikt worden die het lokaliseren van de artikelen vergemakkelijken zoals een gebruikersinterface met radio-frequency identification, of put-to-light, pick-to-light, voice picking en picking by vision apparaten.
  • Via een warehouse management systeem (WMS) kan de voorraad in real-time beheerd worden; waardoor de goederen doorlopend op voorraad zijn en de activiteiten ononderbroken door kunnen lopen. Het systeem stelt vast of het voorraadniveau voldoende is om de service te garanderen, en als dit niet het geval is, zal het meteen opdracht geven tot het aanvullen van de voorraad.

Mecalux oplossingen voor Decathlon

Het technische team van Mecalux heeft nauw samengewerkt met de ploeg van Decathlon om de meest effectieve oplossing te vinden die voldoet aan de klantbehoeftes. Italië is één van de Europese landen die het meest blootstaat aan aardbevingen. De stellingen zijn zo ontworpen dat ze de dynamische krachten als gevolg van aardbevingen kunnen weerstaan, zodat het vallen van pallets vermeden wordt.

De drie logistieke centra bevatten dezelfde kenmerken en zijn op dezelfde manier ingedeeld wat een optimale productiviteit van de orderpicking verzekerd. Volgens Fabio Montinaro: « De belangrijkste activiteiten zijn het klaarzetten van de bestellingen voor klanten in heel Italië die via Internet goederen aanschaffen, en het bevoorraden van de winkels in het noorden van het land ». Dagelijks lopen de magazijnmedewerkers door de gangpaden om de artikelen die door het WMS op de gebruikersinterface met radio-frequency (RFID) aangegeven worden uit de stellingen te halen.

De magazijnen bestaan uit twee verschillende zones:

  1. Drie entresol- of tussenvloeren waarop grootvakstellingen M7 geïnstalleerd zijn: bedoeld voor kleine producten (zoals kleding of schoenen). Deze stellingen die 2,7 m hoog zijn, bestaan uit vijf legborden en zijn direct toegankelijk voor de magazijnmedewerkers die zo gemakkelijk de goederen uit de magazijnbakken kunnen halen. De drie entresol- of tussenvloeren van het platform zijn met elkaar verbonden via een circuit met transportbanden die de bestellingen die klaar staan vervoeren naar de verzendzone.
  2. Een grote zone met palletstellingen: Hier worden volumineuze artikelen (fietsen, bokszakken of tenten) en pallets met reservegoederen voor de grootvakstellingen M7 opgeslagen.

Over het algemeen werkt Decathlon met pallets van 800 x 1200 mm en met ladingen van verschillende hoogte (maximaal 2350 mm), die soms kunnen overhangen. Daarom is het systeem met de palletstellingen de aangewezen oplossing voor het opslaan van pallets met velerlei artikelen van verschillende gewichten en afmetingen.

In de magazijnen van Decathlon opereren de magazijnmedewerkers voornamelijk met reachtrucks om de pallets in en uit de palletstellingen te slaan, alsmede met orderpickers op grondniveau om de bestellingen klaar te zetten.

Fabio Montinaro - Logistiek directeur Decathlon Brandizzo
« Mecalux heeft ons, tegen de best mogelijke prijs, stellingen geleverd die geheel aan onze behoeftes zijn aangepast. Ze zijn verstevigd en ze beschermen bovendien de magazijnmedewerkers en de goederen in het geval van een aardbeving ».

Voordelen voor Decathlon in Italië

  • Optimaal gebruik van de ruimte: de grootvak- en palletstellingen maken optimaal gebruik van de oppervlakte van de drie logistieke centra, en leveren de zo grootst mogelijke opslagcapaciteit.
  • Klaarzetten van de bestellingen heeft prioriteit: de magazijnen van Decathlon zijn ontworpen om de orderpicking te versnellen. De opslagoplossingen zijn direct toegankelijk, wat de goederenafhandeling vergemakkelijkt.
  • Behouden groeitempo: de constructie van drie nieuwe magazijnen in Italië duidt op de goede toekomstperspectieven van Decathlon en op de verkoopsuccessen in dit land.
Brandizzo
Totale opslagruimte: 22.913 m²
Opslagsysteem: Palletstellingen
Opslagcapaciteit: 9.738 pallets
Afmetingen van de pallets: 800 x 1200 mm
Max. gewicht van de pallets: 700 kg
Hoogte van de stellingen: 9,5 m
Lengte van de stellingen: 29,7 m
Opslagsysteem: Grootvakstellingen M7 voor orderpicking
Aantal legborden: 10.640
Hoogte van de stellingen: 2,25 m

GEBRUIKTE PRODUCTEN

Vraag een deskundige