3PL: de voordelen van het uitbesteden van logistiek
Vandaag de dag beschikken veel ondernemingen niet over voldoende middelen om al hun goederen op te slaan en te distribueren. Een geschikte oplossing voor deze situatie, is het uitbesteden van de logistiek, door een beroep te doen op een 3PL-leverancier.
Volgens het onderzoek 23rd Annual Third-Party Logistics Study, uitgevoerd door toonaangevende organisaties zoals Infosys Consulting, Penn State University, Penske Logistics en Korn Ferry, verklaart 89% van de bedrijven die met een 3PL-leverancier werken, dat de leverancier hen heeft geholpen om de dienstverlening te verbeteren en de klanten tevreden te stellen.
In dit artikel analyseren we de karakteristieken van 3PL providers, de voor- en nadelen die het werken met hen met zich meebrengt, en wordt ook het belang van een efficiënt warehouse management systeem besproken.
Wat is Third-Party Logistics oftewel 3PL?
3PL of Third Party Logistics, ook wel bekend als logistiek van derden of uitbestede logistiek, verwijst naar diensten die door een bedrijf worden uitbesteed aan een dienstverlener. Deze neemt de logistiek van het bedrijf voor zijn rekening, evenals de taken op het gebied van opslag, ordervoorbereiding of goederenvervoer.
De 3PL dienstverlener wordt aldus verantwoordelijk voor de afhandeling van de artikelen van de klant en voor de levering ervan aan de klant. Zo treedt een 3PL dienstverlener op als tussenpersoon tussen de onderneming en de klanten.
Wat wordt bedoeld met 1PL, 2PL, 3PL, 4PL of 5PL?
Logistieke dienstverleners worden ingedeeld naar gelang de logistieke taken die ze voor rekening van een bepaald bedrijf verrichten. Voor deze indeling wordt de term Party Logistics of PL gebruikt, wat «Partij Logistiek» betekent, in combinatie met een nummer dat de verleende services aangeeft:
- 1PL (First Party Logistics) betekent dat de logistieke afhandeling wordt gedaan door het bedrijf dat ook zelf de goederen produceert. Het bedrijf beheert zelf het transport, de wagenparken en de bestuurders. De onderneming beschikt over haar eigen magazijnen en apparatuur voor goederenafhandeling.
- 2PL (Second Party Logistics): deze logistieke dienstverleners zijn vooral gericht op de overname van de klassieke logistieke taken zoals transport en goederenopslag. Maar hierbij wordt de apparatuur voor goederenafhandeling en de materiaalstromen beheerd door de uitbesteder oftewel de onderneming die de opdracht geeft.
- 3PL (Third Party Logistics): deze logistieke dienstverleners zorgen voor de opslag en het transport, alsmede voor het management en de organisatie van deze twee activiteiten.
- 4PL (Fourth Party Logistics): deze logistieke dienstverleners treden op als consultants en intermediairs ten aanzien van 3PL's en de opdrachtgever. Zij hebben tot taak de activiteiten te valideren, te optimaliseren en te verbeteren. Ze beschikken niet over een eigen logistieke infrastructuur, ze geven alleen advies.
- 5PL (Fifth Party Logistics): deze logistieke dienstverleners integreren het volledige dienstenaanbod van 3PL's en 4PL's, dankzij hun omvang en ervaring.
Welk type logistieke dienstverlener voldoet aan uw behoeften? Het antwoord hangt af van het vermogen van uw bedrijf om de logistiek op een duurzame manier te internaliseren. Een klein bedrijf zal eerder een 5PL-leverancier nodig hebben, waar een groot bedrijf gewoonlijk een 2PL-leverancier zal kiezen voor de overdracht van de klassieke logistieke taken zoals transport en goederenopslag, en waarbij het zelf zijn magazijnen blijft beheren.
Verschillen tussen een 3PL en een 4PL
Het belangrijkste verschil tussen een 3PL-leverancier en een 4PL-leverancier betreft de fysieke middelen waarover zij beschikken. 3PL's beschikken over een wagenpark en opslagruimte, terwijl 4PL's alleen de logistieke activiteiten beheren en daar toezicht op houden. Dit betekent dat 3PL's de fysieke middelen verschaffen en 4PL's de ervaring en de kennis om de toeleveringsketen te optimaliseren. Daartoe werkt de 4PL-dienstverlener samen met een netwerk van dienstverleners, aan wie taken worden gedelegeerd al naargelang de behoeften van de klant en het profiel van de desbetreffende dienstverlener.
Voor- en nadelen van 3PL-leveranciers
Enerzijds is het duidelijk dat doeltreffend logistiek beheer tijd en inspanningen vergt. Vandaar dat sommige bedrijven ervoor kiezen hun energie ergens anders op te richten. Anderzijds betekent werken met een 3PL-leverancier, dat men de kosten van het terrein, de infrastructuur en het personeel niet hoeft te dragen. Wat resulteert in besparingen op de korte termijn.
3PL-leveranciers beschikken gewoonlijk over een netwerk van opslagplaatsen. Logistiek van derden brengt de goederen op die manier dichter bij de klant, waardoor bestellingen sneller kunnen worden geleverd.
Last but not least, u kunt door de logistiek uit te besteden, scherpere verzendprijzen hanteren. 3PL-leveranciers bieden zeer concurrerende verzendtarieven, doordat ze een grote verscheidenheid aan klanten hebben en veel goederen transporteren.
Aan de andere kant hebben 3PL's een aantal nadelen, die samenhangen met de beperkte controle die de opdrachtgevers kunnen uitoefenen met betrekking tot de logistieke activiteiten.
Dit kan leiden tot een grote afhankelijkheid van de logistieke dienstverlener, en bijgevolg tot een verlies van potentiële mogelijkheden om de dienstverlening te verbeteren en de kosten te drukken. Bovendien kunnen op de lange termijn en in het geval van een toename van de bedrijfsactiviteiten, de kosten voor het inhuren van een 3PL-leverancier hoger liggen dan de kosten voor intern logistiek beheer.
Het kiezen van een 3PL-leverancier
De belangrijkste elementen waarmee u rekening moet houden bij de keuze van uw PL-dienstverlener, zijn:
- De prijs: de tarieven van de PL-dienstverleners zijn afhankelijk van het soort goederen, de urgentie van de verzending en de bestemming.
- Het aanpassingvermogen: u moet nagaan in hoeverre de PL-dienstverlener in staat is zich aan te passen aan de logistieke behoeften van uw bedrijf. Een groot reactievermogen op een toename van de activiteit, is de sleutel tot de duurzame groei van de onderneming.
- De technologie: vertrouw op PL-dienstverleners die gebruik maken van technologie en automatisering om de processen uit te voeren. Of het nu gaat om de goederenopslag, het orderpicken of het verzenden van bestellingen.
- De reputatie: de aanbevelingen betreffende uw 3PL-leverancier moeten voortreffelijk zijn. De PL-leverancier moet financieel stabiel zijn en tegelijkertijd een efficiënte dienstverlening verstrekken.
De juiste keuze maken inzake een 3PL-leverancier, is bepalend voor de toekomst van uw bedrijf. Daarom is het van essentieel belang alle parameters te evalueren, en zich niet alleen te baseren op het voordeligste commerciële aanbod.
Hoe organiseert een 3PL-leverancier zijn magazijn?
Als zijnde een logistiek dienstverlener oftewel een PL-leverancier, moet uw magazijn in de eerste plaats veelzijdig zijn. Het klopt dat veel logistieke dienstverleners hun faciliteiten uitrusten op basis van de behoeften van één bepaalde klant. Maar meestal gaat het om magazijnen waar SKU's voor verscheidene klanten worden beheerd.
Dat houdt in dat ze in staat moeten zijn om tegemoet te komen aan de vereisten van uiteenlopende bedrijfsstrategieën. Waarbij de omloopsnelheid van de producten van elke klant, de organisatie in het magazijn bepaalt. Wanneer u een grote verscheidenheid aan artikelen en een hoge omloopsnelheid hebt, dan vormen conventionele palletstellingen de ideale opslagoplossing, aangezien ze directe toegang bieden tot alle opgeslagen goederen.
3PL-leveranciers maken steeds meer gebruik van automatische opslagoplossingen, omdat deze niet alleen zeer efficiënt zijn, maar ook een grotere veiligheid en een beter beheer van alle werkzaamheden garanderen. Zo heeft de logistieke dienstverlener Luís Simões zijn 66.000 m² logistieke distributiecentrum in Madrid uitgerust met palletstellingen en met het automatische Pallet Shuttle-systeem van Mecalux. Dankzij de volledige integratie van Easy WMS communiceert het systeem voortdurend welke goederen nodig zijn en zorgt het ervoor, dat deze automatisch uit de magazijnstellingen worden verwijderd.
Een ander goed voorbeeld is de multinational HAVI, een 3PL-leverancier voor McDonald's. Voor het magazijn in Portugal, heeft Mecalux alle oplossingen geleverd: twee automatische magazijnen, palletstellingen, inrijstellingen en magazijnstellingen met het Pallet Shuttle-systeem. Bovendien is het magazijn verdeeld in drie zones al naargelang van de benodigde temperatuur, zoals bijvoorbeeld kamer-, koel- en vriestemperatuur, zodat de goederen op basis van hun eigenschappen kunnen worden opgeslagen.
Het belang van het WMS in het 3PL-model
Voor een 3PL-leverancier is het beheer van goederen even belangrijk, zo niet belangrijker, dan de opslag en distributie ervan. Het beheer van een 3PL-magazijn vereist niet alleen functionaliteiten die bij een WMS horen, zoals de traceerbaarheid, het voorraadbeheer of de toewijzing van de opslaglocatie. Maar ook een grondige controle van de logistiek van al zijn klanten, met kennis van de specifieke processen en termijnen die ze hanteren.
De PL-leverancier moet ook in staat zijn met veel klanten in één of meerdere magazijnen samen te werken. Alsmede moet men in staat zijn efficiënt een grote verscheidenheid aan referenties te beheren, en zendingen te coördineren via de verschillende transportbedrijven die in de software zijn opgenomen.
Met het warehouse management systeem Easy WMS van Mecalux, heeft de logistieke dienstverlener al deze capaciteiten tot zijn beschikking, die essentieel zijn voor het succes van elke 3PL-dienstverlener. De logistieke dienstverlener 3PL Casintra is een goed voorbeeld. Deze dienstverlener beheert en bewaakt alle processen in de vijf magazijnen die hij in Spanje bezit, met behulp van Easy WMS. Op deze manier kunnen de klanten van Casintra, via het internet verbinding maken met het WMS, en de status van hun voorraad in real time te raadplegen.
3PL-leveranciers, betrouwbare leveranciers
Gespecialiseerd in het aanbieden van diensten die zijn afgestemd op de behoeften van het bedrijf dat hen inhuurt, zullen 3PL-leveranciers u helpen uw logistiek te verbeteren terwijl u uw inspanningen en tijd besteedt aan het ontwikkelen van andere diensten.
Sinds meer dan 50 jaar installeert Mecalux opslagoplossingen in magazijnen van talrijke logistieke dienstverleners van allerlei aard, van lokale tot internationaal gerenommeerde leveranciers in de sector. Bent u een logistieke dienstverlener en hebt u hulp nodig bij het kiezen van de juiste opslagoplossing voor uw bedrijfsbehoeften, neem dan contact met ons op. Onze experts zullen u een op maat gemaakt en concurrerend voorstel doen.