Logistieke gamification en magazijnen: spelenderwijs efficiënter worden
Gamification is een groeiende trend in het bedrijfsleven en de logistieke sector vormt daarop geen uitzondering. Efficiëntie is een van de basispijlers van Logistics 4.0. Bedrijven experimenteren met innovatieve technieken om de productiviteit van hun werknemers te verhogen door hen te motiveren en hun taken speelser te maken.
Uit een studie van het adviesbureau MarketsAndMarkets blijkt dat dergelijke technieken van groot belang zullen zijn voor de industrie. De markt van de gamification zal de komende vijf jaar met 337% groeien: van 9,1 miljard dollar in 2020 naar een verwachte 30,7 miljard dollar in 2025.
In dit artikel lichten we het concept gamification toe en vertellen we hoe het de productiviteit van een magazijn kan verhogen.
Wat is gamification?
Gamification in het bedrijfsleven is een werk- en opleidingsstrategie op basis van spelelementen om specifieke doelstellingen te bevorderen. Toegepast op de logistiek, bestaat het uit het ontwikkelen, uitvoeren en bevorderen van activiteiten die de prestaties van operatoren verbeteren door middel van spel. Het is dus een methode waarbij werknemers hun werk efficiënter uitvoeren door "leuke" technieken te gebruiken die hun motivatie en concurrentievermogen versterken.
Deze strategie omvat concrete acties zoals wedstrijden (werknemer of picker van de maand), intuïtievere en leukere software-interfaces of regelmatige uitdagingen, naast vele andere mogelijkheden.
Gamification is een techniek die de motivatie en daarmee de productiviteit van werknemers verhoogt. Bij dit proces zijn niet enkel de operatoren in het magazijn betrokken. Iedereen binnen de organisatie kan hierbij worden betrokken, van area managers tot technische specialisten.
Gamification hoeft zich ook niet te beperken tot individuen. De strategie kan worden uitgebreid naar de volledige organisatie, waarbij mensen positief worden uitgedaagd.
Een voorbeeld: door software in de hele toeleveringsketen toe te passen, kan je de recycling van plastic stimuleren in alle bedrijven die deel uitmaken van de toeleveringsketen, waardoor het milieueffect tijdens de productie en consumptie van dat product wordt verminderd. Een spel in de vorm van een wedstrijd tussen bedrijven onderling kan de operatoren in elk bedrijf ertoe aanzetten meer te recycleren en als team te werken om de anderen te verslaan.
De 4 voordelen van gamification in de logistiek
Gamification wordt steeds vaker toegepast in de hedendaagse logistiek, om groepen werknemers samen te brengen en hen aan te moedigen het beste van zichzelf te geven bij alles wat ze doen. Dit zijn dus de vier belangrijkste voordelen van gamification:
- Grotere betrokkenheid bij de logistiek: door middel van spelletjes, wedstrijden en opleidingen worden operatoren aangemoedigd meer betrokken te zijn bij de dagelijkse magazijntaken. De operator voelt zich sneller een onmisbaar onderdeel van het project en is meer betrokken bij de logistiek.
- Productiviteit en efficiëntie: werknemers worden gemotiveerd en de onderlinge samenhang en gezonde concurrentie wordt gestimuleerd, wat leidt tot betere prestaties. Het management in de logistiek moet de zaken wel goed opvolgen en de besten belonen, als voorbeeld voor de groep. Dit zal elke werknemer ertoe aanzetten het beste van zichzelf te geven.
- Zichtbaarheid en transparantie: bij gamification wordt technologie gebruikt om processen gebruiksvriendelijker te maken. Met deze technologie hebben managers toegang tot prestatiegegevens over elke operatie en operator, zodat ze inefficiënties in het magazijn kunnen opsporen. Bovendien geven steeds meer managers alle werknemers toegang tot prestatiegegevens om de concurrentie te bevorderen.
- Bevordering en behoud van intern talent: gamification kan ook gewoon een manier zijn om big data in het magazijn toe te passen. Met datavisualisatietools zoals Supply Chain Analytics van Easy WMS kunt u inzoomen op de belangrijkste prestatie-indicatoren voor elk bedrijf, zelfs gesegmenteerd per operator. Zo kunt u meest efficiënte werknemers identificeren.
Kortom, technologie maakt het voor magazijnmanagers gemakkelijker om spelelementen te maken en in te voeren die de prestaties van werknemers stimuleren en beste presterende werknemers identificeren.
Waar gamification toepassen? Voorbeelden van gamification in een magazijn
Elk bedrijf past deze techniek toe afhankelijk van de activiteiten, installatie en natuurlijk de sector. Sommige ingrepen zijn zelfs overal gemeen goed geworden vanwege hun grote invloed op de logistiek van bedrijven, zoals individuele prestatieprikkels voor elke operator.
Dit zijn slechts enkele van de voorbeelden van gamification die de motivatie en prestaties van de operator kunnen verhogen:
- Handmatige picking: hoewel steeds meer bedrijven kiezen voor automatische pickingsystemen, is handmatige picking nog steeds de meest voorkomende methode in een magazijn. Om te voorkomen dat operators minder efficiënt worden door de voortdurende herhaling van taken (door verveling, gebrek aan motivatie, enz.), introduceren logistiek managers prestatiegerelateerde stimulansen om de productiviteit op peil te houden.
- Warehouse Management Systeem: WMS'en zijn een basisinstrument geworden in de verschillende werkstations van een magazijn. Hiervoor moeten alle operatoren weten hoe de software werkt om beter te functioneren. Een opleiding in de vorm van een game kan hierbij helpen, samen met een intuïtieve en speelbare interface.
Om de productiviteit van de operatoren te maximaliseren, is motivatie net zo belangrijk als de juiste opslagsystemen gebruiken voor elke processtap. In dat opzicht zijn doorrolstellingen voor dozen of stellingen met een tussenvloer of entresol perfecte oplossingen om van de voorbereiding van een order een game te maken. Op die manier kunnen operatoren snel en veilig bestellingen voorbereiden en tegelijkertijd het beste van zichzelf geven.
Naast conventionele logistieke systemen is er ook software op de markt om de prestaties van de operatoren te optimaliseren. Software zoals Labour Management geeft leidinggevenden in de logistiek een volledig en real-time overzicht van de prestaties van de magazijnmedewerkers. Deze informatie kan helpen inefficiënties op te sporen en spelelementen te introduceren om de efficiëntie van de werknemers te garanderen.
Gamification kan op vele manieren toegepast worden in het magazijn. Het kan zelfs in elke werkomgeving worden toegepast om de productiviteit van een operator en de betrokkenheid bij de organisatie te versterken.
Gamification: meer betrokkenheid bij de logistiek
Logistieke managers introduceren gamification in hun magazijnprocessen om de betrokkenheid van hun operatoren te vergroten. Dankzij deze technologische toepassingen, prestatiebeoordelingen en incentives stimuleert het bedrijf de werknemers om het beste uit zichzelf te halen.
Met een WMS zoals Easy WMS van Mecalux heeft de logistiek manager een volledig beeld van de prestaties van elke operator, werkstation of activiteit. Zo kunnen ze inefficiënties in het proces opsporen en aanpakken. Als u geïnteresseerd bent in het maximaliseren van de productiviteit in uw magazijn, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Een van onze experts adviseert u graag over de beste oplossing.