Micro-Fulfillment voor kleine online bestellingen

Micro-fulfillment: logistieke micro-platforms in de stad

10 mrt 2022

De snelheid waarmee retailers zich aanpassen aan het verkopen van hun producten via internet, dwingt hen tot een reorganisatie van de volledige toeleveringsketen, te beginnen met de aanpassing van hun magazijn aan een omnichannel strategie. Dit is waar het concept van micro-fulfillment vandaan komt. Het verwijst naar micro-fulfillment centra in stedelijke gebieden om het product dichter bij de klant te brengen.

Logistieke decentralisatie is gericht op het creëren van kleinere, maar flexibelere magazijnen, die complexere bestellingen kunnen verwerken. Het belangrijkste doel van micro-fulfillment centra, is om dichter bij de klanten te komen, de levering van bestellingen te versnellen en de logistieke kosten te verlagen.

In dit artikel bespreken we wat micro-fulfillment is, wat de kenmerken zijn, welke voordelen ze bieden voor de bedrijfslogistiek, en hoe belangrijk automatisering is voor een snelle en foutloze orderpicking.

Wat is micro-fulfillment ?

Veel bedrijven in de e-commerce sector hanteren de logistieke strategie van micro-fulfillment, maar wat is dat precies? Micro-fulfillment heeft tot doel producten dichter bij de klant te brengen, en zo de levering van online bestellingen te versnellen.

Micro-fulfillment centra of micro-platforms, worden gekenmerkt door hun beperkte omvang, hun locatie dichtbij steden en hun automatische opslagsystemen. Dit zijn mini hubs die zijn opgezet om een groot aantal bestellingen voor te bereiden, die elk slechts een klein aantal artikelen bevatten, zoals vaak het geval is bij online verkoop.

Waar komt het concept van micro-fulfillment vandaan? Door de opkomst van de e-commerce, zijn de gewoonten van de klant veranderd. Naast de toegenomen complexiteit van het orderbeheer, eisen de gebruikers nu ook een steeds snellere bezorging.

Ze zijn niet langer tevreden met een levering van het product, twee of drie dagen nadat het werd gekocht. Tegenwoordig willen ze het de volgende dag of liever nog dezelfde dag. Het wordt steeds moeilijker klanten tevreden te stellen en te behouden. De logistiek speelt momenteel een doorslaggevende rol bij het bereiken van dit doel.

Het klaarzetten van bestellingen die online verkocht zijn, is de belangrijkste activiteit van micro-fulfillment centra
Het klaarzetten van bestellingen die online verkocht zijn, is de belangrijkste activiteit van micro-fulfillment centra

Micro-fulfillment centra

Het eerste kenmerk van micro-fulfillment centra of micro-platforms is de locatie, wat nauw verbonden is met logistiek vastgoed. Om de leveringstermijn van de bestellingen te verkorten, wordt aanbevolen de distributiecentra dichter bij de klant te vestigen, die, wat volume betreft, meestal in grote steden gevestigd zijn. Het magazijn hoeft niet persé in het stadscentrum te worden gevestigd. Het is daarentegen beter, als het dicht bij een stedelijk gebied ligt, zodat de last mile, één van de kritieke knelpunten in de logistiek van de e-commerce, zo efficiënt mogelijk verloopt.

Een eenvoudige manier om micro-fulfillment centra in de stad te creëren, is het transformeren van ruimtes in commerciële zones, zoals het magazijn van een supermarkt bijvoorbeeld. Hierdoor wordt de beschikbare ruimte geoptimaliseerd en kunnen bestellingen veel dichter bij de klant worden klaargezet, zonder dat dit ten koste gaat van de winkelvoorraad.

Het tweede kenmerk van micro-fulfillment centra, is de automatisering, zowel van de opslagtaken als van het orderbeheer. Door in te zetten op technologie in magazijnen, wordt de bedrijfsvoering verbeterd, het voorraadbeheer geoptimaliseerd, het aantal vergissingen verminderd en worden logistieke overheadkosten voorkomen.

Miniload-systemen, installaties gecombineerd met transportbanden of dark warehouses (magazijnen zonder verlichting die volledig automatisch zijn), vormen de meest gebruikte oplossingen in micro-fulfillment centra. Bovendien is een efficiënt warehouse management systeem (WMS) essentieel om een hoge productiviteit te bereiken.

De voor- en nadelen van micro-fulfillment

Dankzij micro-fulfillment logistiek worden bestellingen sneller geleverd, en is het eenvoudiger om een omnichannel strategie te ontwikkelen. De volgende voordelen zijn het vermelden waard:

  • Een snelle levering van de bestellingen: de afstand tussen het magazijn en de klant, is evenredig aan de leveringstermijn van de bestellingen. Micro-fulfillment centra verkorten de leveringstermijnen aanzienlijk.
  • Optimalisering van de omnichannel strategie: logistieke decentralisatie maakt het mogelijk complexere bestellingen te verwerken. Zoals bij omnichannel-bestellingen, waarbij het mogelijk is een product via verschillende kanalen te leveren of terug te sturen. Dit kan bijvoorbeeld in een winkel, aan huis of via een afhaalpunt.
  • Verlaging van bepaalde logistieke kosten: verlaging van de transportkosten door de nabijheid van de klant. Bovendien maakt micro-fulfillment het mogelijk de reeds beschikbare ruimte beter te benutten.

Deze nieuwe trend brengt echter ook een aantal nadelen met zich mee, waarmee ondernemingen rekening moeten houden.

  • Een beperkte opslagcapaciteit: hoewel de ruimte werkelijk wordt geoptimaliseerd, is het belangrijkste kenmerk van micro-fulfillment centra niet de grote opslagruimte.
  • Weinig eenheden per artikelnummer: aangezien in de e-commerce slechts enkele eenheden per artikelnummer worden verkocht en er een grote verscheidenheid aan producten bestaat, zijn de mogelijkheden om de opslagruimte te optimaliseren minder groot dan wanneer de goederen uniform zijn.
  • Beperkte ruimte om bestellingen klaar te zetten: wanneer het micro-fulfillment magazijn zich in een winkel bevindt, dan wordt het vanwege de complexiteit van de online bestellingen die moeten worden klaargezet, zonder daarbij de winkelvoorraad aan te tasten, onmogelijk om zeer grote hoeveelheden orders te verwerken. Dit in tegenstelling tot grote distributiecentra.

Een complete oplossing voor automatisch beheer en afhandeling

Bij micro-fulfillment is het van essentieel belang te beschikken over de meest geavanceerde technologie, aangepast aan de omvang en de behoeften van de micro-fulfillment centra. Om op die manier een doeltreffende werkwijze te garanderen, de uitdagingen van e-commerce aan te gaan, en een logistiek te voeren die is afgestemd op de omnichannel.

Wanneer de afmetingen van het logistieke micro-platform het toelaten, is het Miniload-systeem een uitstekende oplossing, waarbij de ruimte optimaal wordt benut met behulp van een magazijnkraan. Deze oplossing, gebaseerd op het principe «goods to man», haalt de goederen uit de opslaglocaties, en brengt ze automatisch naar de orderpicking zones.

Tegelijkertijd houdt een WMS, zoals Easy WMS van Mecalux, toezicht op alle lopende processen, waardoor betere prestaties worden bereikt op het gebied van zowel de opslag als het orderpicken. Minder logistieke kosten en minder vergissingen, zorgen voor een snelle return on investment (ROI).

Easy WMS biedt verschillende modules, waarmee het beheer van micro-fulfillment centra kan worden verbeterd.

  • Store fulfillment: beheert het magazijn en de winkelvoorraad in real time. Store Fulfillment kan aan verschillende soorten winkels worden aangepast. Het helpt voorraadtekorten te voorkomen en synchroniseert de activiteiten tussen het magazijn en de winkel, zoals het klaarzetten van bestellingen, de bevoorrading en de retourzendingen.
  • WMS voor de e-commerce: het garandeert de schaalbaarheid van een e-commerce, en optimaliseert en vermindert de kosten van omnichannel logistiek. Deze module vereenvoudigt de workflows, versnelt het orderverzamelen en vermijdt vergissingen bij het klaarzetten van de bestellingen.
  • Multi-Carrier Shipping Software: het bevat geavanceerde functionaliteiten om de activiteiten in verband met het verpakkings- en etiketteringsproces te beheren, alsook connecties met de belangrijkste vervoerders.
Het automatische Miniload-systeem bevordert de activiteiten in micro-fulfillment centra
Het automatische Miniload-systeem bevordert de activiteiten in micro-fulfillment centra

Het heden en de toekomst van de magazijnen voor de detailhandel

Op de huidige markt vormt innovatie dé sleutel om concurrerend te zijn. Als een bedrijf zijn bedrijfsprocessen niet moderniseert, dreigt het achterop te raken.

Micro-fulfillment is de ideale oplossing voor retailbedrijven en detailhandelaars die een verschil willen maken, en de logistieke uitdagingen van de omnichannel en het veranderende consumentengedrag het hoofd willen bieden.

Mecalux beschikt over een breed assortiment opslagoplossingen, die aan elke ruimte kunnen worden aangepast, ongeacht de complexiteit ervan. De diensten van Easy WMS zullen bijdragen aan een flexibele en vlotte Supply Chain of toeleveringsketen.

Neem contact met ons op als u op maat gemaakt advies wenst over het ontwerp, de installatie of de optimalisatie van uw magazijn.

Missconfigured or missplaced portlet, no content found
Dynamic Content: false
Master Name: Banner-Software-Solutions
Template Key: