Voorraadbeheer is één van de belangrijkste handelingen die nodig zijn voor het goed functioneren van een e-commerce

5 tips voor (degelijk) voorraadbeheer e-commerce

19 jan 2023

Goed voorraadbeheer e-commerce is van fundamenteel belang voor elke onderneming die zich van de concurrentie wil onderscheiden en de winstgevendheid wil optimaliseren. Met een nauwgezet voorraadbeheer kunnen bedrijven de beschikbaarheid van de goederen en een snelle verzending van de bestellingen naar de klanten garanderen.

Efficiënt e-commerce voorraadbeheer is noodzakelijk om voorraadtekorten te voorkomen en snelle leveringen aan klanten te realiseren. Voorraadbeheer e-commerce omvat het bepalen van de hoeveelheid artikelen die nodig is om aan de vraag te voldoen en het vaststellen van het juiste tijdstip voor het aanvullen van de voorraad.

Nauwkeurig voorraadbeheer is essentieel voor e-commerce bedrijven om vertragingen en vergissingen te voorkomen
Nauwkeurig voorraadbeheer e-commerce is essentieel om vertragingen en gebreken te voorkomen

Bij de implementatie van een voorraadbeheer-proces is het belangrijk dat de artikelen beschikbaar zijn voordat ze worden verkocht. Bedrijven in de e-commerce sector maken gewoonlijk een planning met betrekking tot de vraag, dat wil zeggen ze maken een inschatting van de afzet die kan worden behaald teneinde de productieprocessen en de magazijnactiviteiten te plannen en tegelijkertijd de juiste voorraadniveaus te handhaven.

Zodra het e-commerce bedrijf de noodzakelijke goederen in het magazijn beschikbaar heeft, omvat het voorraadbeheer de volgende vijf stappen:

1. Efficiënt ordenen van de voorraad in het e-commerce magazijn

Een goede organisatie van de voorraad is essentieel voor het succes van een e-commerce business. Dit proces bestaat erin de producten in het magazijn op een consequente manier te rangschikken wat het orderpicken en het verzenden van de bestellingen vereenvoudigt. Deze handeling, ook wel slotting genoemd, dient om de optimale opslaglocatie van een product in het magazijn te bepalen.

In een e-commerce magazijn kunnen artikelen worden georganiseerd volgens verschillende criteria, zoals de ABC-analyse methodiek of de FIFO-methode (First in, First out). Goed voorraadbeheer is één van de hoekstenen van de e-commerce logistiek omdat bestellingen daardoor sneller kunnen worden verzonden en er kan worden ingespeeld op pieken in de vraag zoals op Black Friday of gedurende de periode van Kerstmis.

2. Installeren van Warehouse Management Software met e-commerce functionaliteit

Warehouse Management Software is een onmisbaar hulpmiddel in een e-commerce magazijn omdat het een goed voorraadbeheer een strikte controle van de goederen en een efficiënte organisatie van de activiteiten mogelijk maakt.

Met behulp van geavanceerde algoritmen identificeert het systeem de inkomende artikelen, wijst ze een opslaglocatie toe en registreert de producten die naar de klanten worden verzonden. Zo zijn de producten zeer nauwkeurig te traceren.

De magazijnbeheer software stuurt ook het hele orderverzamelproces aan. Het geeft de magazijnmedewerkers aan waar ze naartoe moeten door een bepaalde looproute uit te stippelen, zodat ze een zo kort mogelijke afstand afleggen. Of ze voorzien de werkstations met de benodigde artikelen voor het klaarzetten van de bestellingen.

Draagbare RFID-readers versnellen de e-commerce werkzaamheden in magazijnen
Draagbare RFID-readers versnellen de e-commerce werkzaamheden in magazijnen

3. Gebruiken van draagbare RFID-readers voor een beter voorraadbeheer e-commerce

Voor een goede e-commerce inventory en een vlotte orderpicking maken de operators van een e-commerce magazijn gebruik van draagbare RFID-readers. Deze apparaten ondersteunen de magazijnmedewerkers bij hun taken: ze vergemakkelijken de invoer van gegevens in de beheersoftware van het magazijn, zoals bijvoorbeeld het vermelden van de artikelen die het magazijn inkomen. En ze geven aanwijzingen met betrekking tot de opslaglocatie.

Eén van de belangrijkste voordelen van de communicatie tussen de RFID-readers en de software voor magazijnbeheer is de afname van het aantal vergissingen. De werkzaamheden van de operators worden veel eenvoudiger want ze hoeven enkel de aanwijzingen van de RFID-reader op te volgen.

Als u het werk van de magazijnmedewerkers nog verder wilt vereenvoudigen dan kunnen ze wearables gebruiken. Dit zijn elektronische hulpmiddelen die aan een vinger of arm worden gedragen en waarbij de handen volledig vrij blijven voor het verzamelen van producten.

De module Marketplace & E-commerce Platform Integration van Mecalux is het ideale hulpmiddel om de voorraad van het magazijn te synchroniseren met de voorraad die op de website wordt weergegeven
De module Marketplace & E-commerce Platform Integration van Mecalux is het ideale hulpmiddel om de voorraad van het magazijn te synchroniseren met de voorraad die op de website wordt weergegeven.

4. Synchroniseren van de magazijnvoorraad met het aanbod op de website

Het magazijn moet worden geïntegreerd met online verkoopplatforms waar de producten worden verkocht, zoals eBay of PrestaShop. Op die manier kunnen de magazijnmedewerkers, wanneer een klant een product aanschaft, de bestelling onmiddellijk klaarzetten en zo snel mogelijk verzenden.

De aansluiting tussen het magazijn en de online winkels kan automatisch tot stand worden gebracht met behulp van beheersoftware. Easy WMS van Mecalux, beschikt over de module Marketplace & E-commerce Platform Integration, een functionaliteit die de online catalogus synchroniseert met het fysieke magazijn.

Deze module wordt gebruikt door Global Freaks, een e-commerce company gespecialiseerd in merchandise figuurtjes, om zijn warehouse te connecteren met de marktplaatsen waarop zijn artikelen worden verkocht: eBay, Amazon en PrestaShop.

5. Vereenvoudigen van het inventariseren van de verschillende kanalen dankzij een omnichannel model

E-commerce bedrijven die via meerdere kanalen actief zijn passen omnichannel-logistiek toe, dat wil zeggen dat ze consumenten de mogelijkheid bieden verschillende kanalen voor de interactie met het bedrijf te combineren zoals een winkel, een smartphone of een website.

De opkomst van omnichannel is van invloed op alle magazijnactiviteiten aangezien een groot aantal SKU's en veel bestellingen moeten worden verwerkt. In dit geval kan een degelijk voorraadbeheer met behulp van de technologie vertragingen en vergissingen voorkomen.

Mecalux biedt oplossingen aan bedrijven om profijt te trekken uit een efficiënte omnichannel logistiek zoals de modules WMS voor e-commerce, Multi Carrier Verzendsoftware of Store Fulfillment.

Voorraadbeheer: een kernactiviteit in de e-commerce

Voorraadbeheer is een belangrijke activiteit in elk e-commerce bedrijf. Vergissingen en vertragingen hebben een zeer hoge prijs: ontevreden klanten. Goed voorraadbeheer met behulp van de technologie stelt bedrijven in staat een groot aantal bestellingen zo snel mogelijk klaar te zetten en de leveringstermijnen te waarborgen voor een kwalitatief hoogwaardige service.

Mecalux heeft veel ervaring in het uitrusten van e-commerce magazijnen met opslag- en voorraadbeheeroplossingen. Dankzij Easy WMS kunnen e-commerce bedrijven de voorraden beheren en al hun activiteiten optimaliseren, inclusief het klaarzetten van de bestellingen. Aarzel niet om contact met ons op te nemen, wij zullen de beste oplossing voor uw behoeften uitwerken.

Missconfigured or missplaced portlet, no content found
Dynamic Content: false
Master Name: Banner-Software-Solutions
Template Key: