Distributed Order Management optimaliseert het klaarzetten van bestellingen

Distributed Order Management (DOM), technologie voor een veranderende logistiek

23 mrt 2023

Distributed Order Management omvat alle fasen van het orderbeheer en automatiseert, optimaliseert en controleert deze, zodat de producten op tijd en tegen de laagste kosten bij de klant worden afgeleverd.

In dit artikel leggen we uit waarom deze methode een onmisbaar onderdeel van de logistiek aan het worden is, met name voor bedrijven met omnichannel strategieën, die grote hoeveelheden bestellingen vanuit verschillende kanalen moeten beheren en snel aan hun klanten moeten kunnen leveren.

Distributed Order Management (DOM): dé sleutel tot een optimale aflevering van bestellingen

Distributed Order Management, beter bekend als DOM, is het resultaat van de marktontwikkeling en de gewoontes van de consument. Eén van de grootste uitdagingen waar bedrijven de laatste jaren voor staan is de omnichannel: klanten gebruiken een veelheid aan kanalen om hun aankopen te doen, zoals fysieke winkels, webshops, marktplaatsen en mobiele applicaties. Digitale veranderingen dwingen bedrijven zich aan deze nieuwe situatie aan te passen, teneinde een snelle en feilloze dienstverlening via alle kanalen aan te kunnen bieden.

Hoe kunnen bedrijven, in een steeds complexere omnichannel omgeving, magazijnprocessen optimaliseren zodat ze sneller kunnen werken en levertijden kunnen verkorten? Distributed Order Management (DOM) is een programma dat het orderbeheer van verschillende kanalen optimaliseert, zodat de bestellingen op tijd, en tegen de zo laagst mogelijke kosten, worden afgeleverd. Het is een beheersysteem dat alle processen controleert en verbetert, vanaf het moment dat een klant een bestelling plaatst tot de aflevering ervan. Met als doel: zo efficiënt mogelijk zijn, ten einde zich aan te passen aan de nieuwe gewoonten van de consument en de klanttevredenheid te waarborgen.

In tegenstelling tot traditionele Order Management Systemen (OMS), die uitsluitend gericht zijn op orderverwerking, gaan DOMS verder: deze systemen hebben als doel orders uit verschillende kanalen correct uit te voeren, teneinde de klantenservice en de klanttevredenheid te garanderen. Afhankelijk van de behoeften van een bedrijf, kunnen de twee systemen elkaar aanvullen.

Welke bedrijven kunnen baat hebben bij het gebruik van DOM-software in hun magazijnen? Bedrijven met een groot aantal leveranciers, met een multi-warehouse structuur en een groeiend aantal SKU's of Stock Keeping Unit's. Met behulp van beheersoftware centraliseren deze bedrijven alle informatie betreffende de magazijnwerkzaamheden en worden alle taken geoptimaliseerd.

Distributed Order Management is een softwareoplossing waarmee de uitdagingen van een omnichannel strategie kunnen worden aangegaan
Distributed Order Management is een software-oplossing waarmee de uitdagingen van de omnichannel kunnen worden aangegaan

5 voordelen van Distributed Order Management

Distributed Order Management software is een technologie die ontworpen is om de toeleveringsketen te optimaliseren zodat de bezorging van bestellingen aan klanten gewaarborgd wordt. Dankzij deze technologie beschikken bedrijven over de volgende voordelen:

  • Overzicht van de magazijnprocessen: één van de bijzonderheden van Distributed Order Management DOM is dat het een volledig overzicht biedt van de beschikbare voorraden in real time, en het gehele orderbeheerproces centraliseert. Het systeem bevat gedetailleerde informatie, waardoor bedrijven efficiënt kunnen reageren op marktschommelingen en het toenemende aantal bestellingen kunnen verwerken.
  • Optimalisatie van de bezorgroutes: dankzij Distributed Order Management DOM, worden de bezorgroutes automatisch gegenereerd waardoor de levertijden aan de klant worden teruggebracht. Dit is essentieel voor het soepele verloop van andere magazijnprocessen, zoals orderpicking en de verzending van de bestellingen. Bovendien worden door de software geoptimaliseerde looproutes in het magazijn bepaald, waardoor de door de operators afgelegde afstanden tot een minimum worden beperkt.
  • Integratie met alle kanalen: dit is absoluut noodzakelijk om doeltreffend aan de eisen van alle klanten, via welk kanaal dan ook, tegemoet te komen. Dat betekent dat alle kanalen op elkaar moeten worden afgestemd. Dankzij de technologie communiceert het magazijn met de webwinkel, om het klaarzetten van de bestellingen zo snel mogelijk te realiseren, bijvoorbeeld met behulp van de module Marketplace & E-commerce Platform Integration van Mecalux.
  • Verlaging van de kosten: met de DOM kunnen bestellingen worden gesplitst om de kosten te drukken, en kunnen tevens verschillende orders van eenzelfde klant in één zending worden samengevoegd. Een soepele en flexibele logistiek biedt grote voordelen: wanneer bedrijven de beschikbare middelen in hun magazijnen goed benutten, zijn ze productiever en kunnen ze bestellingen sneller verzenden.
  • Efficiëntie van inkooptaken: door het Distributed Order Management Systeem DOMS, worden de inkooptaken in het magazijn veel efficiënter uitgevoerd, omdat er rekening wordt gehouden met de behoeften van de verschillende kanalen. Een vooraf bepaalde strategie wordt gebruikt om het beste inkoopmoment te bepalen, zoals bijvoorbeeld na ontvangst van een bestelling of juist vooraf, zodat de benodigde goederen altijd beschikbaar zijn en er rekening wordt gehouden met de verwachte vraag. In de e-commerce is het gebruikelijker te werken met minimale voorraden, waarbij goederen worden aangevuld zodra de voorraad afneemt.
Store Fulfillment is een module die de inventaris opmaakt en de voorraden van het magazijn en de fysieke winkels beheert
Store Fulfillment is een module die de inventaris en de voorraden in het magazijn en de fysieke winkels beheert.

De software van Mecalux voor het beheer van afgeleverde bestellingen

Technologie is de aangewezen manier om transparantie en volledig zicht op de toeleveringsketen te verkrijgen, zodat de uitdagingen van een omnichannel strategie kunnen worden aangegaan. Met een Warehouse Management Software kan men alles volgen wat er in het magazijn gebeurt, van het ontvangen van goederen tot het verzenden van bestellingen.

Easy WMS van Mecalux omvat de module Store Fulfillment, ontworpen voor bedrijven die de voorraden in hun magazijn en fysieke winkels in real time willen beheren. Deze software synchroniseert bevoorradingen en beheert de aanvullingen, de transfers tussen winkels en de retourzendingen.

Technologie heeft een plaats gekregen in de toeleveringsketen. Bedrijven die gebruik maken van Warehouse Management Software, onderscheiden zich van andere ondernemingen, doordat alle processen in het magazijn nauwgezet beheerd worden en de werkzaamheden zijn geoptimaliseerd. Easy WMS is met succes geïmplementeerd in vele faciliteiten over de hele wereld. Als u het orderpicken wilt optimaliseren en zonder vertragingen of vergissingen aan uw klanten wilt leveren, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. We leggen uit graag uit hoe Easy WMS uw bedrijf een nieuwe impuls kan geven.

Missconfigured or missplaced portlet, no content found
Dynamic Content: false
Master Name: Banner-Software-Solutions
Template Key: