De term multi-warehouse verwijst naar het beheer van meerdere magazijnen binnen één bedrijf

Multi-warehouse: software voor het gelijktijdig beheer van meerdere magazijnen

21 mrt 2023

De term multi-warehouse verwijst naar bedrijven die door hun business, voorraden in meerdere magazijnen beheren Het succesvol beheer van meerdere magazijnen is voornamelijk gebaseerd op het gebruik van multi-warehouse software, die een geïntegreerd beheer van de voorraad en de werkzaamheden in de verschillende magazijnen mogelijk maakt.

In dit artikel bekijken we hoe bedrijven die meerdere magazijnen beheren, de technologie benutten om de totale voorraad van de verschillende magazijnen te controleren en om de diverse logistieke werkzaamheden efficiënt te organiseren.

De uitdagingen van het beheer van meerdere magazijnen

Het multi-warehouse concept betreft het gecoördineerde beheer van voorraden in meerdere magazijnen. Een onderneming kan om verschillende redenen meerdere magazijnen beheren; bijvoorbeeld om producten dichter bij de eindverbruiker op te slaan, om de opslagcapaciteit te vergroten, om eventuele voorraadoverschotten te kunnen beheren door ze in buffermagazijnen onder te brengen, of om bepaalde goederen tijdelijk op te slaan in zogenaamde doorvoermagazijnen. Veel bedrijven kiezen voor meerdere magazijnen, maar deze strategie brengt ook bepaalde uitdagingen met zich mee.

Enkele van de belangrijkste uitdagingen waarmee bedrijven die meerdere magazijnen beheren worden geconfronteerd:

  • Communicatie: het beheren van meerdere magazijnen, die elk verschillende processen en installaties vereisen, vergt een voortdurende communicatie en afstemming tussen de verschillende magazijnmedewerkers, om fouten te voorkomen. Zo kan bijvoorbeeld een klant per ongeluk een bestelling dubbel ontvangen.
  • Voorraadbeheer: het ordenen en traceren van grote hoeveelheden artikelen in een magazijn is een complexe taak. De situatie wordt nog ingewikkelder wanneer de voorraad over verschillende magazijnen is verspreid.
  • Knelpunten: het beheren van meerdere magazijnen met elk hun eigen werkwijze, brengt een groter risico op het ontstaan van knelpunten met zich mee. Vertragingen bij de verzending van bestellingen leiden tot extra kosten, die bedrijven te allen tijde willen vermijden.

Om al deze knelpunten het hoofd te bieden, gebruiken bedrijven die meerdere magazijnen beheren een software-applicatie, waarmee de processen in alle logistieke faciliteiten kunnen worden georganiseerd.

De multi-warehouse management software

Bij meerdere magazijnen is het onmogelijk om het voorraadbeheer handmatig uit te voeren, waardoor een digitale oplossing absoluut noodzakelijk is. Multi-warehouse software is in feite Warehouse Management Software (WMS), waarmee de voorraden en de werkzaamheden van meerdere magazijnen op dezelfde manier kunnen worden beheerd. Soms kan dit door middel van een extra module, en in andere gevallen met behulp van een geïntegreerde functionaliteit die geen extra kosten met zich meebrengt. Zoals wanneer er gebruik wordt gemaakt van Mecalux’ Easy WMS.

Multi-warehouse software registreert alle transacties die in de verschillende magazijnen plaatsvinden: de goederen zijn traceerbaar vanaf binnenkomst, tot het klaarzetten van de bestellingen en de verzending. Volledige controle over logistieke processen is essentieel voor elk bedrijf, of het nu één of meerdere magazijnen beheert. Bovendien optimaliseert de software de werkzaamheden in alle vestigingen, en beheert het de uitwisseling van goederen tussen magazijnen.

Anderzijds is het gebruik van SaaS-software, die via de cloud wordt aangeboden, door de verdeling van de goederen over meerdere magazijnen bijna onvermijdelijk geworden. Op deze manier is het systeem toegankelijk vanuit alle locaties, zolang er maar een internetverbinding beschikbaar is. Gegevens worden verwerkt en opgeslagen op externe servers, waardoor het bedrijf zich geen zorgen hoeft te maken over problemen met de toegang tot de servers of over de aanschaf en het onderhoud van de apparatuur waarop de software wordt gebruikt. Easy WMS wordt zowel in SaaS-modus (in de cloud) als on-premise (installatie op een lokale server) aangeboden.

Een voorbeeld van een multi-warehouse software-installatie is die van een logistiek dienstverlener Casintra. Deze onderneming was op zoek naar een oplossing om de tweeduizend artikelnummers van haar klanten, die in vijf verschillende magazijnen waren opgeslagen, te beheren. De 3PL dienstverlener besloot om Easy WMS van Mecalux in SaaS-modus te implementeren teneinde online met zijn klanten te kunnen werken en te weten, voor elk van hen, welke werkzaamheden en processen wanneer moeten worden uitgevoerd.

Een ander voorbeeld is de fabrikant van motorzadels en -koffers Shad. In de afgelopen jaren heeft het bedrijf zijn omzet verhoogd, en daarom heeft het besloten nieuwe magazijnen te bouwen teneinde zijn internationale aanwezigheid te versterken. De onderneming heeft Easy WMS geïmplementeerd, en is daardoor in staat een structuur met meerdere magazijnen te beheren. Het bedrijf streeft ernaar om met deze software in de toekomst al zijn magazijnen te beheren, ook al bevinden die zich op verschillende locaties, en zelfs in verschillende landen.

Logistiek dienstverlener Casintra gebruikt de multi-warehouse functionaliteit van Easy WMS, om de werkzaamheden in vijf verschillende magazijnen in Spanje te beheren
Logistiek dienstverlener Casintra gebruikt de multi-warehouse functionaliteit van Easy WMS om alle werkzaamheden in vijf verschillende magazijnen in Spanje te beheren

Voordelen van het beheer van meerdere magazijnen

Wanneer een bedrijf nieuwe magazijnen nodig heeft, betekent dit dat het groei doormaakt. Dankzij multi-warehouse software beschikt de onderneming over een gestroomlijnde toeleveringsketen en profiteert daarbij van bepaalde voordelen:

  • Snellere leveringen: het feit meerdere magazijnen te beheren vereenvoudigt de levering van goederen. Als de magazijnen dichter bij de afleverpunten van de goederen liggen, wordt er sneller geleverd. In de e-commerce wordt dit vermogen tot het uiterste gedreven met oplossingen zoals logistieke micro-platforms of micro-fulfillment; dit zijn kleine magazijnen in de stad of daar in de buurt, zodat bestellingen binnen enkele uren kunnen worden afgeleverd.
  • Verlaging van de kosten: Het beheer van goederen in meerdere magazijnen verbetert niet alleen de distributie van goederen, maar verlaagt ook de kosten. Dit is één van de belangrijkste redenen waarom e-commerce bedrijven magazijnen in de steden openen: bestellingen kunnen sneller worden afgeleverd. Volgens een studie van McKinsey verminderen de distributiekosten voor bedrijven met 25% wanneer ze over een magazijn in de stad beschikken.
  • Flexibel voorraadbeheer: dankzij het beheer van meerdere magazijnen kan de voorraad worden aangelegd volgens criteria die aan de vraag tegemoetkomen. Stelt u zich een bedrijf voor dat een product op de markt brengt dat in een bepaalde regio zeer goed verkoopt. Het ligt meer voor de hand dat het magazijn dat dichtbij die regio gevestigd is, deze artikelen op voorraad heeft, teneinde de leveringen te kunnen garanderen op het moment dat er vraag naar is.
  • Verhoging van de klanttevredenheid: snellere leveringen en lagere kosten zijn voor de klanten het belangrijkst. Indien het bedrijf een bestelling op tijd en zo snel mogelijk levert, zullen de klanten tevreden zijn, wat zal leiden tot een grotere klantloyaliteit en bijgevolg tot meer toekomstige verkopen.
  • Vermindering van de koolstofvoetafdruk: het beheer van meerdere magazijnen zorgt er vaak voor dat de afstanden die moeten worden afgelegd om een bestelling te bezorgen tot een minimum worden beperkt, wat een positief effect heeft op het milieu, aangezien de uitstoot van vervuilende gassen wordt beperkt. Hierdoor wordt duurzame logistiek bevorderd. Volgens de eerder genoemde studie van McKinsey hoeven, door een magazijn dicht bij de klanten te vestigen, tot 45% minder kilometers afgelegd te worden voor het afleveren van een bestelling, waardoor de uitstoot van vervuilende gassen in de atmosfeer afneemt.

Een bedrijf kan al zijn goederen verdelen over verschillende magazijnen met behulp van beheersoftware. Door volledige controle over de goederen te houden, levert het zijn klanten op tijd en zijn de werkzaamheden gestroomlijnd, wat meer productiviteit met zich meebrengt.

Productorganisatie en communicatie zijn essentiële criteria bij het beheer van meerdere magazijnen
Productorganisatie en communicatie zijn essentiële criteria bij het beheer van meerdere magazijnen

Multi-warehouse software: een strategische troef

De groei van een onderneming gaat vaak gepaard met een geografische ontwikkeling en de opening van nieuwe magazijnen. Hoewel dit een positieve ontwikkeling is, brengt het ook uitdagingen met zich mee en vereist het een strategie om ervoor te zorgen dat de verschillende magazijnen dezelfde kwaliteit van dienstverlening aan de klanten bieden.

Software is dé oplossing voor logistieke uitdagingen. Warehouse Management Software zoals Easy WMS van Mecalux, met multi-warehouse functionaliteit, kan precies de opslaglocatie van elk artikel bepalen, ongeacht het magazijn waarin het is opgeslagen. Als u meerdere magazijnen beheert of als u overweegt dit type beheer in te voeren, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Onze experts leggen u graag uit, hoe onze softwareoplossingen u kunnen helpen om complexe logistieke processen efficiënt te beheren.

Missconfigured or missplaced portlet, no content found
Dynamic Content: false
Master Name: Banner-Software-Solutions
Template Key: