Voorraad KPI's geven een globaal beeld van de voorraad in het magazijn

10 voorraad KPI's om op te volgen

01 jun 2023

Een voorraad KPI is een kritieke prestatie-indicator die betrekking heeft op het voorraadbeheer in een magazijn. In magazijnen waar deze KPI parameters zijn bepaald is een doeltreffend beheer van de voorraden en de inkomende en uitgaande goederen mogelijk.

In dit artikel worden de belangrijkste voorraad KPI's besproken die u in uw magazijn in de gaten moet houden. We leggen ook uit hoe u deze voorraad KPI's in de logistiek van uw bedrijf kunt implementeren en hoe u ze kunt inzetten om het beheer van uw voorraden te verbeteren.

Wat is een voorraad KPI?

Bij voorraadbeheer is een Key Performance Indicator (KPI) een parameter voor het bewaken van de voorraden, de inkomende en uitgaande goederen en de hoeveelheid beschikbare artikelen. Deze informatie vergemakkelijkt de besluitvorming met betrekking tot de verbetering van de logistieke planning en het voorraadbeheer op basis van de werkelijke resultaten van het magazijn. Door deze indicatoren goed op te volgen worden de productiviteit en de efficiëntie van het magazijn verhoogd.

Voorraad KPI's worden afgeleid uit een voortdurende analyse van wiskundige formules en numerieke resultaten. Om het werk van de logistiek manager te vergemakkelijken, wordt het beheer van het magazijn vaak gedigitaliseerd zodat gegevens omgezet worden in bruikbare informatie. Door de implementatie van Warehouse Management Software (WMS) wordt de gegevensinvoer van alle afhandelingen in het magazijn geautomatiseerd. Bovendien kan informatie worden geordend en gestructureerd zodat deze feiten inzichtelijk en bruikbaar zijn voor de magazijnmanager.

De bewaking van bepaalde KPI's is essentieel voor een strikt voorraadbeheer
Het opvolgen van bepaalde KPI's is noodzakelijk voor een strikt voorraadbeheer

Voorraad KPI's: 10 indicatoren voor het beoordelen van de beschikbaarheid

Het beheer van goederen die zijn opgeslagen is één van de meest complexe processen in de logistiek. Wij zullen 10 voorraad KPI's evalueren, teneinde een doeltreffend voorraadbeheer te waarborgen en ervoor te zorgen dat er te allen tijde goederen beschikbaar zijn om aan de bestellingen te voldoen.

1. Gemiddelde voorraad

De gemiddelde voorraad is de gemiddelde hoeveelheid producten die gedurende een bepaalde periode, meestal een jaar, in een magazijn is opgeslagen. Deze indicator verschaft de logistieke manager feitelijke informatie over de gemiddelde hoeveelheid producten die tijdens een geselecteerde periode is opgeslagen.

Gemiddelde voorraad = (beginvoorraad + eindvoorraad) / 22

2. Optimale voorraad

De optimale voorraad is de exacte hoeveelheid voorraad die een magazijn nodig heeft om aan de vraag te voldoen zonder een voorraadtekort te creëren. Een tekort aan voorraden is een situatie waarin een bestelling niet kan worden verwerkt omdat het niet aanwezig is in het magazijn. De magazijnmanager beschikt op basis van deze KPI over het optimale voorraadvolume waarmee de winstgevendheid wordt geoptimaliseerd en de opslagkosten worden verlaagd.

Optimale voorraad = optimale bestelhoeveelheid + minimumvoorraad + veiligheidsvoorraad

3. Voorraad inkrimping

De voorraad inkrimping is het verschil tussen de in de beheersoftware geregistreerde voorraad en de werkelijke voorraad in het magazijn. Dit verschil kan onder meer het gevolg zijn van een vergissing in de periodieke inventaris, van een operationele fout, van een vergissing bij de afhandeling of van de aanwezigheid van beschadigde goederen.

Voorraad inkrimping = (beoogde voorraad - werkelijke voorraad) / beoogde voorraad

4. Gemiddeld voorraadverlies

Deze KPI toont het voorraadverlies of de achterhaalde voorraad die in het magazijn is ontstaan over een bepaalde periode, meestal een jaar. Voorraadverlies kan verschillende oorzaken hebben, zoals diefstal, bederf van goederen of administratieve vergissingen. Deze KPI geeft onder meer inzicht in het voorraadbeheer, de werkwijze van de manager en de opslagcondities in het magazijn.

Voorraadverlies = (niet geleverde goederen / gevraagde goederen) x 100

5. Opslagperiode

De opslagtijd is de periode waarin producten opgeslagen zijn voordat deze worden verzonden. Deze indicator, die de opslagkosten per artikel analyseert, heeft rechtstreeks effect op de liquiditeit van een onderneming. Hoe korter de opslagtijd in het magazijn, hoe lager de opslagkosten en dus hoe hoger de winstgevendheid.

Duur van de opslag = gemiddelde dagwaarde van de voorraden / (waarde van de jaarlijks verkochte goederen / 365)

De omloopsnelheid van de voorraad is een belangrijke prestatie-indicator voor het bepalen van de status van de voorraden
De omloopsnelheid van de voorraad is een belangrijke prestatie-indicator voor de status van de voorraden

6. Omloopsnelheid van de voorraad

De omloopsnelheid van de voorraad is een indicator die de snelheid van de voorraadaanvulling over een bepaalde periode meet. Het toont hoe vaak een artikel het hele proces heeft doorlopen, dat wil zeggen van verkoop tot levering van de bestelling. Met deze indicator kan de logistiek manager aan elk artikelnummer een categorie toekennen op basis van de ABC-methode, waarbij A overeenkomt met een hoge omloopsnelheid en C met de lage omloopsnelheid. Deze informatie maakt een betere indeling naar gelang de vraag van de producten, in het magazijn mogelijk.

Omloopsnelheid van de voorraad = prijs van verkochte artikelen / gemiddelde waarde van artikelen in voorraad

7. Retourzendingen

Het percentage retourzendingen is een indicator voor het percentage orders dat na verkoop naar de vestiging wordt teruggezonden, bijvoorbeeld vanwege een leverings- of orderverzamelfout. Retourlogistiek is één van de grootste logistieke uitdagingen van vandaag, vooral gezien de standaardisering van gratis retourzendingen in e-commerce. Een hoog percentage retourzendingen betekent een gebrekkig beheer van de bestellingen en derhalve extra logistieke kosten die het concurrentievermogen van de onderneming kunnen schaden.

Percentage retour van de voorraad (%) = (aantal geretourneerde artikelen / aantal verkochte artikelen) x 100

8. Sales-through rate (STR)

Deze parameter geeft het percentage weer van de verkochte voorraden ten opzichte van de ontvangen voorraad van de fabrikant of leverancier. Deze KPI, die bijzonder essentieel is in een e-commerce warehouse vanwege het grote concurrentievermogen van de sector en de krappe winstmarges wordt vaak op maandelijkse basis berekend en maakt het mogelijk trends in de vraag of veranderingen in de omloopsnelheid van producten te detecteren.

Verkooppercentage (%) = (hoeveelheid verkochte voorraad / hoeveelheid ontvangen voorraad) x 100

9. Aantal backorders

Het percentage naleveringen vertegenwoordigt het volume van bestellingen die nog steeds niet geleverd zijn omdat het product niet fysiek aanwezig is in het magazijn. Een hoog percentage backorders kan een teken zijn van een slecht voorraadbeheer. Sommige e-commerce bedrijven hebben echter backorders ingevoerd, een methode waarbij goederen worden verkocht voordat ze het magazijn bereiken.

Percentage nabestellingen (%) = (aantal nabestellingen / totaal aantal bestellingen) x 100

10. Niveau van de dienstverlening

Het niveau van de dienstverlening is een indicatie die aangeeft hoe groot de kans is dat er voldoende voorraad is om aan de vraag naar een product te voldoen. Een hoog niveau van dienstverlening betekent dus dat de onderneming aan bijna de gehele vraag naar een bepaald product kan voldoen.

Niveau van dienstverlening = [(aantal verkochte en geleverde artikelen) / (aantal verkochte en geleverde artikelen + aantal verkochte maar niet geleverde artikelen)] x 100

WMS, de software voor het analyseren van de resultaten van het magazijn

Beheersoftware voor magazijnen is een essentieel instrument voor het meten van de verschillende voorraad KPI's omdat daarmee gemakkelijker gegevens kunnen worden verzameld en geanalyseerd. Deze informatie wordt gebruikt om belangrijke beslissingen te nemen met betrekking tot de logistieke voorraadplanning op basis van vooraf geselecteerde prestatie-indicatoren.

Easy WMS, het WMS van Mecalux, beschikt over geavanceerde functionaliteiten zoals Supply Chain Analytics, een module die big data gebruikt om de informatie die wordt verkregen tijdens de verschillende logistieke processen te monitoren en te beheren. Dit instrument helpt bij het identificeren van tekortkomingen en verbeterpunten in verband met het klaarzetten van bestellingen of het beheer van de opslaglocaties, dankzij het monitoren van voorraad KPI's. Deze software automatiseert het verzamelen van gegevens zoals backorders, inkrimping van de voorraad of de sales through rate, zodat de magazijnmanager deze gemakkelijker kan analyseren.

Met de aanvullende functionaliteit Supply Chain Analytics van Easy WMS kunnen verschillende voorraad KPI's worden gemeten
Met de geavanceerde functionaliteit Supply Chain Analytics van Easy WMS kunnen verschillende voorraad KPI's worden verzameld

Het verzamelen van voorraad KPI's is de eerste stap naar een efficiënt magazijn

Het monitoren van logistieke processen is essentieel om een optimale efficiëntie te bereiken. Voorraadbeheer staat hier niet los van. Daarom is de herziening van het voorraadbeheer op basis van vooraf gedefinieerde KPI's de beste manier om de werkelijke resultaten van het magazijn permanent te monitoren.

Wilt u de logistiek van uw magazijn verbeteren door voorraad KPI's te analyseren zodat u volledige controle krijgt over het reilen en zeilen van uw faciliteit? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen, onze experts adviseren u graag over de beste oplossing voor uw bedrijf.

Missconfigured or missplaced portlet, no content found
Dynamic Content: false
Master Name: Banner-Software-Solutions
Template Key: