Wat kost een WMS systeem?
Bent u logistiek manager en denkt u erover na een warehouse management systeem aan te schaffen? In dat geval zult u, na wat onderzoek op internet, gemerkt hebben dat het moeilijk is om de prijs van een WMS te vinden. Elk magazijn en elk WMS-project is immers anders.
Welke variabelen bepalen de WMS kosten? Op elke factuur worden de belangrijkste drie elementen vermeld: de software, de randapparatuur of hardware, en additionele diensten. In dit artikel bespreken we de variabelen die de WMS systeem kosten bepalen.
1. WMS kosten
- De infrastructuur van het warehouse management systeem: SaaS of on-premise
Het WMS is verkrijgbaar voor twee infrastructuren: Software as a Service (SaaS) of Software on-premise. De WMS kosten variëren aanzienlijk tussen deze twee infrastructuren, aangezien de on-premise methode een hogere investering vereist dan SaaS. Om beide infrastructuren met elkaar te kunnen vergelijken, is het belangrijk de kosten op lange termijn te evalueren.
Voor meer duidelijkheid omtrent dit element, verwijzen we u naar het artikel dat de belangrijkste verschillen tussen de installatie on-premise en SaaS bespreekt.
- Het aantal gebruikerslicenties
Het aantal gebruikerslicenties dat nodig is, hangt af van het aantal medewerkers dat in het magazijn werkt. Elke gebruikerslicentie omvat eveneens de updates. Bij Mecalux zorgen de experts ervoor dat de functionaliteiten van Easy WMS voortdurend aangepast worden aan de ontwikkelingen in de opslaglogistiek.
- De functionaliteiten van een WMS
Easy WMS ondersteunt de medewerkers bij 75 veelvoorkomende werkzaamheden in het magazijn. Wij bieden 3 functionaliteitsniveau’s aan: Pro, Advanced en Enterprise. Laatstgenoemde is de meest volledige versie. Om het juiste softwareprogramma te kiezen moet u de bedrijfsbehoeften van het distributiecentrum in detail analyseren en bereid zijn bepaalde uitdagingen aan te gaan. Hoewel de provider u begeleidt, bent u de enige die de fijne kneepjes van uw magazijn kent.
Het invoeren van een WMS is een arbeidsintensieve aangelegenheid. Het moet aangepast worden aan het functioneren van het distributiecentrum en het moet geïntegreerd worden met de aanwezige ERP en andere softwareprogramma’s, die in uw onderneming worden gebruikt. Elk WMS implementatieproject dat wordt uitgevoerd door Mecalux, omvat een zeer uitgebreide testfase.
Bovendien, als het magazijn software nodig heeft waarvan de functionaliteiten volledig aan de activiteiten kunnen worden aangepast, dan biedt Easy WMS toepassingen voor elke sector.
2. De kosten van de benodigde hardware en randapparatuur
Deze investering omvat de kosten voor de fysieke systemen die nodig zijn om het systeem te gebruiken alsmede de kosten voor de installatie ervan in het magazijn. Als u er bijvoorbeeld voor kiest de software met de on-premise infrastructuur te installeren en u niet beschikt over servers, RFID-readers of voicepicking systemen, dan zal de provider al dat materiaal moeten leveren.
3. Aanvullende diensten
Om de soft- en hardware aan te vullen, kunt u zich abonneren op een of meer aanvullende diensten. Bij Easy WMS bieden wij de volgende aanvullende diensten:
- Technische ondersteuning op afstand: ons team helpt bij het oplossen van incidenten en storingen van de software. Kies de optie die het best past bij de bedrijfsbehoeften: een ondersteuning het hele jaar door 24 uur per dag of van maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur.
- Real-time incident monitoring: deze dienst, gekoppeld aan de technische ondersteuning op afstand, omvat een continu monitoring van het WMS om storingen te voorkomen, alsook een automatisch waarschuwingssysteem dat onze teams waarschuwt in geval van een incident.
Zoals u in het artikel over de ROI van het warehouse management systeem hebt gezien, is de prijs van het WMS weliswaar belangrijk, maar zullen ook andere factoren geëvalueerd moeten worden om de juiste tool te kiezen. Indien u wenst dat een expert uw situatie analyseert, neem dan contact met ons op. Wij ontwerpen een project dat is aanpast aan de behoeften van uw onderneming.