Een magazijnmedewerker zet bestellingen in dozen klaar, daarbij ondersteund door een voicepicking systeem

Voice Picking: alles wat u moet weten

27 mei 2021

Een voicepicking systeem ondersteunt magazijnmedewerkers via spraakinstructies die tijdens diverse logistieke processen worden gegeven. Gekoppeld aan de magazijnsoftware geven deze apparaten de ontvangen informatie door aan de medewerkers. Zodra de magazijnmedewerker de aan hem toegewezen taak heeft volbracht, bevestigt hij dit mondeling aan het voicepicking systeem en wordt de informatie automatisch geregistreerd in de magazijnsoftware.

Dankzij voice picking doorlopen de magazijnmedewerkers snel elke stap in het orderpickproces, en maken ze minder fouten.

Hoe werkt voice picking?

De magazijnmedewerker is uitgerust met een headset, een microfoon en een controleapparaat, dat gewoonlijk rond het middel wordt gedragen. Het voicepicking proces bestaat uit verschillende fasen:

1. De software stuurt een serie picking-gerelateerde informatie naar het voicepicking apparaat, dat het doorstuurt aan de magazijnmedewerker.

2. De werknemer ontvangt een bericht via zijn headset die doorgeeft naar welke opslaglocatie hij moet gaan en welk artikelnummer en welke hoeveelheid hij moet ophalen.

3. Wanneer de magazijnmedewerker op de aangegeven opslaglocatie is aangekomen, spreekt hij de controlecode in via de microfoon en pakt hij de goederen.

4. De magazijnsoftware vergelijkt de ontvangen informatie met de informatie die in het systeem is opgeslagen. Het systeem valideert aan de hand van de gegevens die de magazijnmedewerker doorgeeft, de hoeveelheid artikelnummers die nog in de rekken liggen, en gaat na of de inventaris correct is geteld. Wanneer dit correct is, dan geeft de magazijnsoftware aan dat de taak is voltooid en wordt een nieuwe pickopdracht doorgestuurd. In het tegenovergestelde geval laat de software de medewerker weten welke stappen hij moet volgen om de fout te herstellen.

5. Wanneer de orderregel afgehandeld is dan geeft het voicepicking systeem aan de magazijnmedewerker door dat hij de etiketten kan printen, de goederen kan inpakken en wegen en de bestellingen kan consolideren.

Voice picking technologie in magazijnen beperkt zich niet tot het beheren van taken met betrekking tot orderpicking of het klaarzetten van bestellingen; het begeleidt medewerkers eveneens bij logistieke operaties zoals cross docking, kwaliteitscontrole en goederenontvangst.

Waarom voicepicking toepassen in een magazijn? De voordelen:

Het voicepicking systeem is de evolutie van het traditionele scannen met RFID-readers. Belangrijkste voordelen van voice picking:

- Het verhoogt de snelheid en nauwkeurigheid van orderpicking taken

Het biedt de werknemers meer bewegingsvrijheid en een groter gezichtsveld en overzicht. Dankzij dit systeem zal de productiviteit van de medewerkers vanaf de eerste dag toenemen. Daarom is de module Labour Management (LMS) van ons warehouse management systeem Easy WMS, ideaal om uw gegevens in detail te analyseren.

Tegenwoordig zijn RFID-readers ergonomischer en voorzien van een ringvormige barcode- of streepjescode-scanner. Ondanks deze voordelen moet de werknemer kunnen zien waar hij heen moet gaan, om de goederen te halen en zijn verplaatsingen te valideren. Dankzij voice picking wordt de tijdsduur voor visuele controles verkort.

De orderpicker voert zijn werk uit met behulp van een voicepicking systeem
De orderpicker voert zijn werk uit met behulp van een voicepicking systeem

- Het vermindert het aantal incidenten in het magazijn

Een van de belangrijkste voordelen van een voicepicking systeem, ten opzichte van RFID-readers, is een aanzienlijke vermindering van het aantal vergissingen bij het orderverzamelen. Bij voice-picking kunnen de medewerkers goederen hanteren zonder een RFID-reader vast te moeten houden, en hebben dus hun handen vrij. Op die manier zijn goederen veiliger opgeslagen en worden risico's in het magazijn voorkomen.

Dankzij voice-picking worden ook ongemakken die gepaard gaan met het scannen van producten vermeden, zoals tijdverlies door slecht geplakte en moeilijk leesbare etiketten. In feite hoeven de logistieke magazijnmedewerkers alleen maar de nummers op het etiket in te voeren en de instructies op te volgen die hen worden toegezonden.

- Het draagt bij tot een ergonomische werkplek en vergroot de veiligheid van het ordervoorbereidingsproces

Voice-picking helpt de medewerkers pakketten of producten gemakkelijker te transporteren. De bewegingen zijn soepeler en veroorzaken minder pijnklachten dan bij het orderpicken met RFID-readers, omdat de magazijnmedewerkers hun handen vrij hebben.

Voorbeeld: in een magazijn voor autobanden waar magazijnmedewerkers de goederen handmatig verzamelen, zal voice picking hen helpen om de banden vlotter te transporteren.

- Het is een polyvalent systeem en gemakkelijk te gebruiken door de medewerkers

Het gebruik van een voicepicking systeem vereist slechts een korte training. Deze oplossing is ideaal als een magazijn onderhevig is aan pieken in de bedrijfsactiviteit en er een beroep moet worden gedaan op tijdelijke arbeidskrachten.

Een voicepicking systeem kan ook in verschillende talen worden geprogrammeerd, zodat instructies in de taal van de gebruiker overgebracht kunnen worden, en de medewerker in zijn eigen taal kan antwoorden zonder dat dit een beperking vormt. Bovendien worden ze dagelijks aan het begin van de dag getest om de werking ervan te garanderen.

- Het is gemakkelijk te implementeren en kan aan alle arbeidsomstandigheden worden aangepast

De implementatie van voice picking is eenvoudig en vergt geen grote aanpassingen in een magazijn. Geavanceerde voicepicking systemen analyseren de spraak van de medewerkers en isoleren achtergrondlawaai, en daarnaast zijn sommige headsets uitgerust met ruisonderdrukkende technologie (noise-cancelling) waardoor de medewerkers in een rustiger omgeving kunnen werken.

Voor wat betreft de temperatuurbestendigheid van voicepicking systemen; deze zijn perfect te gebruiken in koelcellen of vrieshuizen. In dit type installaties wordt het meest gebruik gemaakt van spraakgestuurde apparaten. Wanneer magazijnmedewerkers in een koude omgeving werken, dan zijn zij immers gedwongen warme werkkleding en PBM's (Persoonlijke beschermingsmiddelen) zoals handschoenen te dragen, die de bediening van tablets en afstandsbedieningen bemoeilijken.

- Positief rendement op investering oftewel return on investment (ROI)

Voice-picking is één van de goedkoopste automatische oplossingen voor ordervoorbereiding. Bovendien zal de initiële investering lager zijn als er al een magazijnsoftware wordt gebruikt om de activiteiten van het distributiecentrum automatisch te beheren.

Factoren waarmee rekening gehouden moet worden voordat u kiest voor een voicepicking systeem

  • Voice-picking is ideaal voor magazijnen waar een grote verscheidenheid aan artikelen wordt opgeslagen en waar veel bestellingen worden klaargezet. Het is ook geschikt voor vriescellen of koelhuizen.
  • Magazijnsoftware is noodzakelijk: achter de instructies die de magazijnmedewerkers ontvangen gaat een softwareprogramma schuil. Zonder deze software kunnen er geen spraakgestuurde apparaten geïnstalleerd worden en zal de productiviteit van een distributiecentrum niet kunnen worden verbeterd.
  • Als u een ander softwareprogramme gebruikt dan de magazijnsoftware Easy WMS, dan adviseren wij u na te gaan of deze compatibel is met het voicepicking systeem dat u wenst aan te schaffen. Easy WMS van Mecalux kan aan willekeurig welke apparatuur voor orderpicking gekoppeld worden.
  • Het is belangrijk dat u de impact evalueert die dergelijke oplossingen kunnen hebben op de veiligheid van uw magazijnmedewerkers. Als er bijvoorbeeld heftrucks gebruikt worden, dan moet ervoor gezorgd worden dat de magazijnmedewerkers zowel de instructies van het voicepicking systeem kunnen volgen als de apparatuur voor goederenafhandeling kunnen bedienen. Om dit gemakkelijker te maken, raden wij voicepicking apparaten aan met een enkelzijdige headset.
  • Het distributiecentrum moet over een goede internetverbinding beschikken, zodat informatie snel kan worden doorgegeven.
  • Wellicht is het noodzakelijk om de waarschuwingsborden en markeringen in het magazijn aan te passen. De voicepicking apparaten zijn geprogrammeerd om de etiketten van de goederen te kunnen lezen, maar waarschijnlijk zullen er codes moeten worden toegevoegd die de laad- en losperrons in het magazijn kunnen identificeren.

Overweegt u dit systeem in uw bedrijf te installeren? Aarzel niet om contact met ons op te nemen, een expert zal uw magazijn evalueren en u persoonlijk advies geven. Op die manier kunt u de investering evalueren die een dergelijke oplossing met zich meebrengt, en de ROI ervan inschatten.

Missconfigured or missplaced portlet, no content found
Dynamic Content: false
Master Name: Banner-Software-Solutions
Template Key: